Jag sådde Lewisia i fjol med mycket dåligt resultat. Fröerna grodde men sen var det problem med vattningen....antingen fick de för lite eller för mycket.
Nu har jag sått Lewisia igen och fröerna gror. Nu är då frågan.....ska de små sådderna hållas fuktiga hela tiden eller vill de ha torrare kring fötterna.
Jag har ingen som helst erfarenhet Alba, men efter att jag haft dem ute från 15jan-1mars, så tog det ca 1 vecka för dem att gro. Så länge de stod ute fick de inget vatten mer än att jag såg till att de var fuktiga. Det fortsatte jag ( och Dealer) med även efter att de kommit in. I förrgår omskolade jag dem i "vanlig" jord. Så nu får jag se hur det fortskrider
Hoppas det går bra
Jag har inte haft några problem med Lewisia och har ”normalt” fuktigt i sålådan. I år har jag sått tre olika sorter och de växer och mår bra. I fjol sådde jag också och de blev sommarens favoriter i gruspartiet
Skulle jag gissa så tror jag att de är känsligare för om det är vått än lite åt det torrare hållet…..men det är väl de flesta växter.
/Anki
På min lewisia påse står det att de vill torka ut emellan varven, men jag har inte sått dem än så jag har ingen egen erfarenhet
Tack för era svar.
Jag ska nog försöka hålla dem åt det torrare hållet och torka upp lite mellan vattningarna.
Lady Hamilton
04-04-2008, 16:02
Då vill jag passa på att fråga en sak De plantor som man sått i vår kommer de att blomma i sommar eller får man vänta tills nästa år?
Christer i Falköping
04-04-2008, 16:05
De väntar tills nästa år. Tänk på att lewisior inte tål vinterfukt speciellt bra, så ha skydd över på vintern eller plantera dem så att allt vatten lätt rinner av den.
Christer.
Lady Hamilton
04-04-2008, 16:16

för svaret då vet jag
CITAT (Lady Hamilton @ 04-04-2008, 17:02)

Då vill jag passa på att fråga en sak De plantor som man sått i vår kommer de att blomma i sommar eller får man vänta tills nästa år?
Japp, både pygmean och cotyledon blommar år ett......... i alla fall i mitt grusparit .
/Anki
Lady Hamilton
04-04-2008, 16:57
Jaha? Ja nu när jag kollar så har jag sått
Pygmaea så då kommer de troligtvis att blomma i år då?

Men
Rockeryn då? Vet någon när den blommar då?
Lewisia pygmaea Pygmaea är en läcker liten Lewisia som visar sina tummnagelstora blommar endast på förmiddagen men i stället så blommar den desto rikligare. Den här är en verklig favorit och jättelätt att ta frön ifrån.
Jag vet inte om det var den dåliga sommaren som gjorde att den slog ihop blommorna på em.
Om Rockeryn vet jag inget.
/Anki
Christer i Falköping
04-04-2008, 17:57
En sådan fin liten rackare. Har jag akldrig hört talas om innan.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.