Finns det någon här som har erfarenhet av att odla i sand i växthuset ?
Jag har nu ett överskott av sand i 40 hinkar som jag skulle kunna använda till att odla i .
Jag har läst lite om ämnet, bla. att man ska sätta växten med jordklump på lite olika sätt.
Vissa skulle täckas av sand helt för att förhindra avdunstningen ... eller var det så med alla växter ?
Det vore roligt att byta lite tankar med någon som har testat eller använder denna metod.
Det känns lite ykligt ensamt att satsa alla 40 hinkar till sandodling utan någon erfarenhet ,men samtidigt är jag så imponerad av metoden och sugen att testa.
Jag har en välfungerande droppbevattning och dräneringshål kring hinken ( ca. 8 cm från botten).
Om du odlar i sand så är det ju viktigare med gödningen. Odlar man på friland brukar man använda gröngödning + flytande gödning i någon form.
*Ulrica*
04-04-2008, 06:16
Detta kan kanske vara till lite hjälp:
Artikel i FOBO´s Odlaren
Tack för den länken Ulrika, den var helt fantanstisk!
Där fanns mycket info om lagring och allt möjligt

Kurt, jap ska försöka vara extra noggrann med gödningen.
Jag odlar ute med täckt mark, så nu gäller det bara att täcka även i växthuset, men pirrigt är det att satsa allt på sandodling på en gång, jag startar nog i början av mars med hinkarna.
*Ulrica*
05-04-2008, 09:38
Bra att det hjälpte. Nu har jag även hittat fram ett nummer av Odlaren från 2002 (har nyligen rensat ut gamla tidningar) med en fin artikel "Sand bättre än jord i växthus" som jag kan skicka till dej om du PM´ar din adress till mej.
I artikeln hänvisar de även till Nils Åkerstedts böcker. Han är typ "uppfinnaren" av metoden att odla i sand och gräsklipp. Googla på honom så får du upp en del artiklar!
katah: hur har det gått? Har du odlat i sand i år?
Jag är också intresserad och har just planterat 1 pelargonstickling och omskolat en liten planta i sand i kruka. Det ska bli spännande att se hur det funkar.
Anja Danmark
19-07-2009, 13:15
Jeg er også meget interesseret i at høre mere!
Har jo netop fået lagt fliser i drivhuset og har en masse grus til overs, som måske kan bruges til at dyrke i. Jeg er ved at lave højbede (pallkrager, tror jeg nok det hedder på svensk...) i min køkkenhave, og det kunne da være spændende at prøve et bed eller to med grus....
Oj-jaa!
det är nu andra året jag odlar helt i sand i växthuset och även paprikorna på altanen växer bara i sandhinkar.
Jag använder för det mesta den lite grövre sanden, men vissa hinkar testas med sandlåde-sand också.
Vi har planterat växter med jordklumpen lite djupare så att hela ytan täcks av sand, då torkar inte jorden ut, annars är det krut-torrt på några timmar.
sedan har dom ett täcke av klippt gräs. För övrigt gödslar vi med guldvatten kanske varannan vecka, eller då när växterna ser ut att behöva det.
Vi odlar tomater ( alla storlekar) och slanggurka som verkar trivas jättebra i sand.
Förut fick vi 2-3 gurkor och sedan fick plantan spinn och tynade bort.
Jag har även physalis i sandhinken.
paprikorna åkte ut pga bladlöss, men dessa försvann under sommaren så rovdjuren har gjort sitt där ute.
De verkar må bra i sanden också.
jag kommer fortsätta med sand, man sparar ju jord, när den behöver inte bytas.
och jag funderar just hur man på bästa sätt skyddar sanden från att blandas med jord.
En strupbyxa skulle vara optimalt , men blir dyrt, då jag inte använder sådana jämt och skulle behöva köpa strupbyxor bara för plantornas skull varje år.
jag funderar att sy påsarav någon nylonväv, som man lätt kan dra ut och ev. tvätta.
markväven var en bra avskiljare mellan lecakulor och jord förut.
Men nu behövs lite andra lösningar så att allt blir så smidigt som möjligt.
Jag är lite orolig för att myrorna ska bygga bo i hinkar med sand, eftersom vi har mycket myror på tomten. Har du märkt/hört att man bjuder in myror när man odlar i sand?
Vi har myror överallt periodvis marscherar dom in i huset också, då kallar vi in anticimex .
Jag har inte märkt myror alls i sandhinkar i år , men myrorna trivs väldigt bra på pallkragar.
Konstigt egentligen att de inte söker sig till sandhinkarna.
Förut när vi odlade med jord i hinkarna fanns det mer myror även i hinkar, törs inte säga om det
bara är annorlunda år eller om det verkligen skulle vara en fördel att odla i sand .
Tinaochdag
23-07-2009, 09:43
Det fungrar utmärkt. Jag har i ett par år odlat i självvattnande krukor med bara sand och täckt med gräsklipp 2-3 gånger per säsong. Har även gödelvattnat någon gång. Förra året odlad jag tomater på detta sätt och med jord för att jämföra och de blev ingen skillnad! Så i år har jag "bara" sand i mina krukor till tomater, gurkor, chili mm
Det går ju jättebra om man tillför näring som sagt. Själv skulle jag antagligen köra sand eller kokos i kombination med ett recirkulerande droppbevattningsystem och marktäckning, om jag hade växthus d.v.s.
Malin_MeL
23-07-2009, 11:43
Jag tycker att det är så lustigt detta med sandodling.
Varje vår så är det så mycket snack om att man ska köpa den dyrare jorden för annars får man dålig skörd för det är så lite näring i den billiga...men sand som saknar näring, det funkar...
vart får ni sanden ifrån?
Vi "fick " våran när vi var tvungna att göra om husgrunden och skyfflade hinkvis sand ut genom fönster.
DÅ tänkte att jag måste väl våga!
Men här i närheten finns också ett företag som har högar av olika slags grus, sand och stenar.
Man kan åka dit med släpet och få en skopa eller två för en hundring .
Så det behöver inte bli dyrt att starta.
Gurkor trivs enormt bra trotts vädret, de växer först hela vägen upp och nästan lika långt ner
( jag försöker hänga dom upp på lite olika sätt så att de skulle hålla sig i den övre divisionen)
och producerar hela tiden fina slanggurkor, vi skördar en ny nästan varje dag, ibland två.
Förut dog mina plantor ( fick spinn eller något) efter ett par gurkor vid midsommar
Malin_MeL
27-07-2009, 20:09
Det är ju en suverän grej eg, jord är ju DYRT!
kan man ha sand i köksträdgården oxå? funkar det med sallad och betor och sånt?
Det är riktigt bra att odla i sand.. googla lite så hittar du dom som är gurus i att odla i sand!
Den största fördelen i växthuset är att man behöver inte byta jord stup i kvarten utan kan odla i samma sand
typ 20 år, säger dom som kan.
Man kan odla allt i sand, men man måste då täcka utan med klippt gräs eller liknande så att det inte torkar så snabbt och ha koll på vattningen när det behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.