Cockaby
Här har man suttit och läst på forumet och skakat på huvudet när folk har pratat märkning av sina sådder och undrat om folk har särskilt mycket innanför pannbenet när de pratar om oläsliga lappar och förväxlade krukor. Men nu har jag också hamnat där... hade det inte varit för alla stories här så hade man trott att man hade ahlzeimers eller nåt.

Från början hade jag 4 kattlådor och 2 mindre tråg med fiberkrukor i som jag hade sått mina fröer i, inte särskilt mycket i sammanhanget om man jämför med flera av er. Jag sådde samma sort per rad och märkte tydligt med frystejp och blyertspenna på kanten vad respektive rad innehöll. När de olika sorterna hade grott tillräckligt för att fylla en kattlåda så flyttade jag runt sådderna. Fortfarande noggrant utmärkta, varje rad innehöll bara en sort. Ut till sommarstugan med lådorna så att de fick stå kallt. Till slut fick jag också upp ett lysrör i källaren så de slapp stå och sträcka sig mot fönstret.

Sen så fick jag för mig att alla mina kronärtsskockor skulle få egna krukor... Då började förvirringen. Mitt i när jag sitter och delar de små krukorna och delar försiktigt på de små skotten så slår det mig! Jag har två olika sorters kronärtskockor och jag har bara tagit en ny kruka på måfå hela tiden och har inte längre någon aning om vilken som är vilken!! Nu är det ingen katastrof iofs då de nog kommer blandas i planteringen ändå och hälften av dem vet jag ändå vilken sort de är och kan kanske jämföra sen för att se.

Omplanteringen resulterar i lite ommöblering så att alla ska få plats. Redan innan jag börjar med den så tittar jag på mina tomma krukor med frön av kardinallobelia. En sort som jag hunnit ge upp efter att inte ha visat nåt liv på dryga månaden. Men mitt i den ena så ser jag nåt litet grönt som sticker upp huvudet, härligt!! Tittar lite noggrannare och tycker att det var en ganska stor grodd för att vara ett så litet frö, och grodden ser bekant ut. Då inser jag att det är itne alls en kardinallobelia utan en kruka med en luktärt!! Jag räknar de tomma krukor, "det är väl bara kardinallobelian som inte grott" och inser att det i så fall är två krukor för mycket där, som jag uppenbarligen inte vet vilka två det är och vad de i å fall innehåller.

Jag kan inte för mitt liv komma på vad det kan vara i de två resterande krukorna. Allting annat har ju kommit upp!! Eller är det någon enstaka kruka av någon sort som fortfarande inte tittat upp och som nu låtsas vara kardinallobelila? Nåja, ingen katastrof. Det är trots allt mindre än 10 sorter jag har sått och de verkar alla ha sin egen lilla karaktär så jag ska nog kunna se vad det är för något. Och det kommer ändå bli totalt kaos i min oplanerade "trädgård" ändå då jag inte har någon som helst plan utan bara klickade på de som såg fina ut på bild och jag har inget som ens med god vilja kan kallas för rabatt.

Men jag har lärt mig att inte skratta åt er andra för att ni inte lyckas hålla reda på vilken kruka som hade vilka frön. Och det känns som att nästa år får det nog faktiskt bli en lapp i varje kruka, trots att det fortfarande känns som om man borde kunna hålla reda på det. Kanske behöver jag klanta mig ett år till... smile.gif

Wilmer
devil.gif HAHAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAA.... Nej, för det skulle faktiskt inte hända oss andra heller!! innocent.gif Tycker så synd om dig.......Inte. Nu fick du lära dig lite ödmjukhets läxa. Lycka till i fortsättningen! giggle.gif
ingrid fuxwall
Mig händer detta varje år - spelar ingen roll hur mycket jag planerar, skriver, klistara och allt annat.

Har flera lådor med "hemligt" - de växer bra och det är ju roligt men ännu roligare blir det den dag jag vet vad det är jag vårdat.

ingrid
DragonLady
rotfl.gif rotfl.gif
Japp mig oxå.. varje år har jag hemliga krukor... men det e det som är lite spännande w00t.gif
Eva i Skåne
Välkommen i virrhjärnornas klubb whistling.gif
Cockaby
Man får ju erkänna att man blev väldigt förvånad. Och visst, det är fortfarande bara typ 10 sorter jag har sått så tittar det upp något i krukorna så kommer jag snabbt se vad det är för något. Men jag får bara inte ihop det. Får väl ställa mig och tydligt räkna alla krukorna och se vilken som saknar två stycken.

Det är i varje fall löjligt roligt att så. Jag har ingen som helst aning om var jag ska sätta ut alla växter, men ändå vill jag bara så mer. För att inte tala om perennerbjudandet från Odla. Jag har ingen som helst lust att gräva rabatter till alla växter men jag antar att jag kommer bli tvungen när jag får allt. Egentligen vill jag ha kvar mycket av min slydjungel och bara sätta nån enstaka vacker blomma som sticker upp bland gräset eller mossan på mina slänter. Rimmar illa med mina planer på en "skog" med kronärtskocka och solrosor blandade. En konstig hobby man har egentligen. Man ser till att sätta massa nya liv till jorden utan att egentligen ha tänkt över om man har förutsättningarna för att ta hand om dem smile.gif

kan förresten påpeka att det är ganska nervpirrande att lämna sina sådder ensamma en hel vecka i källaren på stugan. Man har ju ingen aning om vattnet ska räcka ordentligt.
Rosmarin
En del av mina märklappar har ätits upp av en eller flera illvilliga sniglar som tog sig in i växthuset för någon dag sedan! Inte nog med att de äter upp växtena!!!
MariaÖrebro
Välkommen i klubben!!! w00t.gif Jag sår citrusar, så jag måste märka ut precis varje kruka, för jag har ingen som helst möjlighet att se skillnad på dem. När jag sår annat har det hänt massor av gånger att jag glömt bort vad det är jag har! Satte bland annat in en kruka i kylen för att den skulle få stratiferas. Jag tänkte att den där komer jag ju ihåg vad det är, eftersom det är den enda som jag stratifierar. Sure! Fick gå och fundera i flera veckor innan jag kom på vad det var! Minnet är bra, men skrämmande kort! Huvudsaken att man sår och odlar, tycker jag!
Knytt
HAHA, det har hänt mig också. Nu klipper jag ut märkstickor av mjölkkartong och skriver en lapp till varje kruka, det är bara inse att man inte alls "sääkert kommer minnas" wink.gif
Vic

"Hemlig kruka" !!! Hi hi hi, det var skojigt!

Jag har också lyckats blanda - i persiljan dök det upp höstpurjo! Tur att purjon är så karaktäristisk så den var enkel att identifiera (även för en nybörjare som jag). Tyvärr kräver sorterna totalt olika växtförhållande, så någon slags separation måste ske, det blir antagligen purjon som får maka på sig.

Sen blev jag så GLAD för jag trodde att äntligen har min gräslök grott! MEN grönskan som spirar har en massa blad i topparna och det får väl inte gräslök, så det kan vara en persilja...tror jag. Slät eller krusbladig, vet inte ens vilken av dem det är. OM det nu är persilja.

Sen hade jag en kruka under plastpåse i köksfönstret som jag trodde var basilika, fast bara 2 plantor kom upp och de liknar de mest tomatplantor. ???

/Ivrig nybörjare som naturligtvis har för bråttom
skogstroll
giggle.gif själv vet jag hur vimsig jag är så i år fixade jag extra mycket märkpinnar och har faktiskt en i varje kruka denna gång smile.gif
Maggan H
Ack ja, vem känner inte igen sig här?? biggrin.gif Jag har också varje år detta problemet, tror att jag ska känna igen de omärkta krukorna för jag har ju märkt upp en med samma innehåll! Nu kan man ju faktiskt se skillnad på de flesta olika växterna, men jag har ett problem redan i år med skillnaden på hängverbenan och ampelskäran, som har exakt likadana blad. Och i min nya rabatt, som jag anlade i höstas, har jag i flera veckor gått och undrat över vad jag har satt på 2 olika ställen. Så såg jag en likadan växt vid dammen, den har stått där i flera år så den kom jag ihåg, och då slog det mig plötsligt: Herregud, det är ju strandveronikan, som jag själv drev upp från frö i fjol! blink.gif
Calypso_bulbosa
laugh.gif Åhh,vad skönt... att veta att vi är många i "klubben" rolleyes.gif Var lite orolig ett tag,att jag var ensam... crazy.gif Men,men...det lär ju vara av misstagen man lär sig nåt... whistling.gif så vad vi ska bli duktiga då... a0a.gif
Eva i Skåne
Är inte helt säker på att vi blir duktigare nästa år confused.gif
Nästa år intalar man sig att "jag var nog ovanligt vimsig ifjol. Det är klart att jag kommer ihåg..." Så är man där igen.
Latheten bedrar visheten dunno.gif för visst är det lite jobbigt med alla märklappar. Klokheten har man glömt vid det tillfället. Iaf jag...
Lemonne

Själv har jag en katt som välte en sålåda med 35 krukor. Allt hamnade naturligtvis uppochner och plastetiketterna for all världens väg... Det mesta klarade sig visserligen, men det är kaos. sos.gif
Calypso_bulbosa
rotfl.gif Ja se de kära små liven... rotfl.gif
Tosan
I år har jag skrivit på en bit frystejp på varenda kruka, utom penséerna... Men garanterat har jag ju glömt på nån kruka, så det lär väl dyka upp en fackelranka eller vad som helst i pensetunnan whist.gif
Nej, penseér brukar man ju känna igen... Men den eller de som eventuellt är omärkta kan ju visa sig bli vad som helst.
sqrulan
Ha ha,det är kul att fler vimsar till det.Jag gjorde i ordning flera
små såkrukor med jord och ställde dom tillsammans på diskbänken,
sådde frön i en av krukorna,vände mej om för att skriva namnlappen
som jag skulle sätta utanpå.När jag vände mej om för att klistra fast
den visste jag inte vilken jag hadde sått fröerna i!!!! confused.gif
Någon av dom som stod närmast visste jag att det var,men vilken. rotfl.gif
Får väl se vad det blir om jag har sått två olika i samma kruka! slap.gif
mirjam
min känsla varför det blir så är att när man börjar bli lite varm i kläderna så tar man i dessa krukor utan att tänka, det går liksom av bara farten. Hur skulle man annars hinna med ett annat liv utanför dom.... Det är som det där evinnerliga tänkandet, tog jag ur strykjärnet.... läste att problemet var lätta att LÖSA.... Svar: Ta med dig när du åker iväg flirting.gif Varför kom jag in på det nu då. Jo det är nog det att vi gör så mycket i vårt liv utan i bland tänka - skönt är väl det - eller ....... yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon