Lillkisse
Har för mig att jag läst nånstans att enklaste sättet att odla sparris och kronärtskockor är att köpa småplantor att sätta ut på friland. Var brukar man kunna få tag på sånna? (Bor i Sörmland) Efterlyser lite odlingsråd också; t ex om jord, gössel, hur mycket vatten och när man kan börja skörda confused.gif ? Är de vinterhärdiga i zon 2-3?
KURT
Sparrisen är flerårig, och det går mycket fortare om man köper plantor. Den vill ha väldränerad lucker jord, tänk på att den blir ganska hög, så att den inte planteras så att den skuggar något annat.

Kronärtskockor kan ev övervintras i zon 1, annars får den nog odlas som ettåring med lång förodling, sådd i feb.
Eva i Västerås
Sparris trivs med oförmultnat/halvförmultnat material kring fötterna. Annars har jag haft mina plantor intill husväggen, halvt under takutsprånget och dom har varit långt över metern höga och jättefrodiga.
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar kunna köpa sparrisplantor på trädgårdsmässan som är nästa vecka i stockholm + man brukar kunna köpa på postorder

http://www.sinclairsholm.se/index-filer/Page524.htm

http://www.sparris.se/
Angabanga
Hej! Jag bor utanför Katrineholm och köpte mina plantor på Ingvaldstorps trädgård för tre år sedan. Vi har ganska sandig jord och jag har planterat dem i ett eget land med ca 0.5 m mellan varje planta. Första året skördar man inte för att rötterna ska få växa till sig men därefter är det varje säsong fritt fram t.o.m midsommar, sedan får de växa upp för att på hösten klippas ned. Lycka till!
Lillkisse
Ja, nu har jag varit och köpt sparrisplantor på trädgårdsmässan. Tack för tipset 000.gif Det blir spännande att se vad det blir av dem. Fick mycket tydliga och utförliga anvisnigar av killen i mässmontern hos Sinclairsholm så de känns som det inte går att misslyckas med dem. bravo.gif

Har läst på lite mer om kronärtskockor och har kommit fram till att det ska vara en sort som heter "Herrgård" om den ska vara vinterhärdig. Kan ej fröförökas. Kan inte hitta något ställe på nätet där det går att köpa plantor? help.gif Någon som vet hur/var man ska få tag på dem?
Tulipanaros
Herrgård kan du nog hitta på plantskolor i södraste Sverige, men i Sörmland ska det nog till mycket omsorg och dessutom lite tur om den ska övervintra. Det är säkrare att odla kronärtskockorna som ettåriga, men då ska man så redan i januari/februari och sedan vårda de stackars plantorna inne ända tills det är frostfritt på nätterna. Men frånsett det lilla besväret är det inte så knepigt. (Utom att det ibland flyttar in löss i själva skockorna då, men det är ett annat problem.) Finns hos Runåberg, Green Globe tex.
Men det hjälper dig ju inte så mycket i år, förstås
emmapemma
Kan ju meddela att i alla fall 4 av 6 kronärtskockor av sorten Green Globe övervintrade här i Mälardalen iår. Inte för att det var någon "vinter" att tala om, men jag hade verkligen inte gjort någonting för att få dem att överleva. Fler skulle nog ha klarat det om jag inte i en plötsligt städiver i höstas började gräva upp plantorna för att slänga i komposten, innan jag kom på att jag skulle låta dem vara. De står f.ö. i en två våningars pallkrage.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon