Oj, oj, oj... kunde knappt sova inatt av oro. Var nere i källaren igårkväll och upptäckte till min fasa att det var fullt med löss! Det är mest sticklingar och höstsådder som har drabbats men även det största av det som såtts i år var angripet....
Antagligen har de funnits bland höstsådderna och lavendelsticklingarna som har stått i uthusfönstret i vinter och som jag tog in för några veckor sedan. De senaste dagarna har temperaturen och fuktigheten stigit i rummet.
Jag ska åka och köpa en bordsfläkt på golvstativ för 149:- på Harald Nyborg idag. Och gift. Jag tänker inte hålla på att mesa med såpa utan ta i med atombomberna direkt, det är i stort sett endast perenner alltihopa och jag vill INTE förlora några plantor till vampyrerna. Det är ju liksom en yta på 1x4 meter täckt med plantor vi pratar om så jag kan knappast stå där och rensa plantorna en och en. Men jag har aldrig hållit på med löss innan så jag behöver lite stöd.
Fråga 1: Är det Provadospray som gäller? Har läst lite här på forumet om det. Finns det bättre medel?
Fråga 2: Ska jag spraya även på det som ännu inte ser angripet ut?
Fråga 3: Kan växterna ta skada av giftet?
ALLA råd, tips och erfarenheter är välkomna!