*Ulrica*
Oj, oj, oj... kunde knappt sova inatt av oro. Var nere i källaren igårkväll och upptäckte till min fasa att det var fullt med löss! Det är mest sticklingar och höstsådder som har drabbats men även det största av det som såtts i år var angripet....

Antagligen har de funnits bland höstsådderna och lavendelsticklingarna som har stått i uthusfönstret i vinter och som jag tog in för några veckor sedan. De senaste dagarna har temperaturen och fuktigheten stigit i rummet.

Jag ska åka och köpa en bordsfläkt på golvstativ för 149:- på Harald Nyborg idag. Och gift. Jag tänker inte hålla på att mesa med såpa utan ta i med atombomberna direkt, det är i stort sett endast perenner alltihopa och jag vill INTE förlora några plantor till vampyrerna. Det är ju liksom en yta på 1x4 meter täckt med plantor vi pratar om så jag kan knappast stå där och rensa plantorna en och en. Men jag har aldrig hållit på med löss innan så jag behöver lite stöd.

Fråga 1: Är det Provadospray som gäller? Har läst lite här på forumet om det. Finns det bättre medel?
Fråga 2: Ska jag spraya även på det som ännu inte ser angripet ut?
Fråga 3: Kan växterna ta skada av giftet?

ALLA råd, tips och erfarenheter är välkomna!
Helen i Piteå Zon 5
Jag använder mig av Pyrex eller Provadospray då jag har 'ohyra' på mina växter.... då sprutar jag även på dom plantorna som inte har hunnit få, men står i närheten av dom drabbade... bara i förebyggande syfte. Jag har inte märkt att mina plantor mår dåligt av det no.gif Nä, på dom bara!!! yes.gif
*Ulrica*
Tack! Åker strax iväg för att rusta för krig! ninja.gif devil.gif
Eva i Skåne
Tänk på att inte spraya för nära växterna bara. 40 cm tror jag det står. Annars får dom frostskador. Jag kan tänka mig att småplantor är ännu känsligare än lite robustare saker.

Själv föredrar jag Provado spray, men det är mest för att Pyrex luktar värre.

I mitt "övervintringshus" (fullt med pelargoner) sprayade jag en hel flaska Provado när jag satt in allt i höstas och upptäckte att det fanns massor av bladlöss på vissa växter. Sen stod där stängt en vecka och jag trodde alla odjuren dött. Det låg verkligen massor av lik runt vissa krukor. Nu verkar det ändå som några överlevt för jag ser enstaka små löss igen nu när våren kommit. angry.gif
*Ulrica*
Nu är jag beredd. Men Provado var inte lätt att få tag i. På tredje stället gav jag upp och köpte Pyrexspray och koncentrat men på vägen hem hade handelsträdgården öppnat och där stod minnsann en ensam liten sprayburk med Provado plus till mej.

Nu ska jag ner och montera ihop fläkten och börja spraya.... devil.gif devil.gif devil.gif
*Ulrica*
rotfl.gif OJ! Vad dom dog! rotfl.gif bravo.gif yahoo.gif

Bara drösade ner! Tror jag hade "vita flygare" också när jag tittade noga. Nästan vita, trekantiga och små som bebislöss, ser mest ut som något smuligt skräp. Och jag hade både bruna och gröna löss. Märk - HADE!!!!!! devil.gif devil.gif

Kommer de tillbaka så är jag beredd!
Helen i Piteå Zon 5
Toppen med snabba resultat bravo.gif
Bassam
Hej
jag tycker att säga det är räcker inte att spray en gång bara du behöver gör det från två till tre gångar mellanrum mint 10 dagar.
Lycka till, H: Bassam
Juli S
Jag sprejar näst varje dag här och var, har massa ohyra i min djungel i år ranting.gif . Ville passa på och fråga, upptäckte att det fanns små prikar på bladens insida, som någon försökte göra hål med nålen och liten bubla ovan bladens utsida (svårt att beskriva). Vad kan det vara? Eftersom det är flera växter har och massor sådana här prickar angry.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon