*Ulrica*
Efter att ha kommunicerat med en välkänd plantskola sedan i januari om att köpa bland annat 40 häckplantor Hansa för ett mycket bra pris har han nu helt plötsligt bestämt sej för att jag inte ska få handla där... "ta det på ett gardencenter istället" ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Här står jag med 35 meter dike, snart ett lass hästskit och snart 40 plantor från Flora Linnea (som jag hade råd med eftersom Hansan var så billig) som skulle blandas med Hansan.
Toppen.... crying.gif

Jag erbjöd mej att köpa mer, förutom rosorna och lite rönnbuskar, för att komma upp i volym/pris men det hjälper tydligen inte. Hur kan någon först skicka sortiment- och prisuppgifter och sedan helt plötsligt vägra sälja? Har man gott om pengar och kunder då eller?

Vad sjutton ska jag göra???? Hur får jag tag i plantor nu?
noranettan
Jag tycker du ska kontakta Marco Åkesson på Plantmarknaden i Lindesberg. Jag kan inte föreställa mig annat än att han både gör ett bra pris och att han skickar.
Kajsa
Det var det fräckaste, får man göra så ? Om det inte går på Plantmarknaden hör med Rosenposten i Danmark, du kan få meil adressen till ägaren. Tröstekram av mig kram2.gif
Eva i Höga
Men snälla Ulrica, vad har du råkat ut för en dum gubbe? Så gör man inte om man är affärsman, undrar vad som har hänt med honom, det verkar mysko. Hoppas du får tag i de plantor du tänkt dig. Förstår att du är mycket irriterad.
Kram
*Ulrica*
Tack för trösten och tipsen. Får se vad det blir. Kanske köper jag en sort till från Flora Linnea, jag fick ett bra pris på andrasortering av honom. Han nämnde en ros som heter David Thomson... någon som vet något om den, kan den passa med mina andra "gubbar" - Jens Munk och Martin Frobisher? Sedan hade han systrarna Bugnet också men det var ju det där med olika växtsätt....

Rosenposten har jag pratat med men det var inte mycket rabatten där blir för andrasortering när man måste slå på för valutan också.
Kajsa
David Thompson är en Kanadaros, Flora linnea skriver själva att den blir 1 x 1.20 m. På Help me find 1.20 x 1.20 m, i minsta laget då till de andra. Fråga om de andra, eller måste du ha tre sorter ?
David Thompson

Har du kollat med Plantmarknaden ?
*Ulrica*
Just det, jag var ju på biblioteket idag och hämtade LÅG´s 2 stora rosböcker. Hejdå, vises om några timmar! tongue.gif
Eva 33c
Jag såg att Hortogreen tar 299 kr för ett 10-pack av Hansa rosor... men det har du kanske redan koll på.
*Ulrica*
CITAT (Eva 33c @ 04-04-2008, 20:13) *
Jag såg att Hortogreen tar 299 kr för ett 10-pack av Hansa rosor... men det har du kanske redan koll på.
Nej, men det ska jag genast kolla.
Fast nu när Hansan har försvunnit ur bilden så inser jag att den var med mest för sitt låga pris och att det vore roligare med någon annan.... lite förvirrad just nu.... kanske bara ska ha två sorter... usch... dessa val...
Eva i Höga
Jag känner nästan att det var nog inte meningen att nu skulle ha några Hansa eftersom det blev som det blev. Lycka till med ditt nästa val!
Stiffe
Satsa på Louise Bugnet. Det är en fantastisk ros! yes.gif Läckra blommor och härlig väldoft, och växtsättet är väl precis som Jens Munk och Martin Frobisher? Alla är Rugosa/Kanada-rosor ju. Möjligtvis har hon något mörkare gröna blad än de andra. Therese Bugnet däremot avviker lite i utseendet från övriga Rugosor. (Kolla AoT´s roslista - många bilder och beskrivningar av det mesta i rosväg). /S
*Ulrica*
Ja, jag har ju varit inne på Bugneterna förut men så skrev någon att växtsättet skilde sig. Fast det kanske var jämfört med Hansan.... de andra kanse passar bättre ihop. Det var ett bra förslag. Det blir det nog.
*Ulrica*
Det känns nu som om det var lika bra det som hände.

Har nu beställt 20 av varje av Louise Bugnet, Jens Munk och Martin Frobischer från Flora Linnea! Det ska blir jättespännande!
Kajsa
Så skönt då efter allt jobb du haft, hoppas det nu blir just som du vill ha det. Nu har du en massa rosplantor att stoppa ner, va roligt rose.gif
*Ulrica*
CITAT (Kajsa @ 06-04-2008, 14:42) *
Nu har du en massa rosplantor att stoppa ner, va roligt rose.gif
och lite läskigt... tänk om jag gör fel och sabbar alltihopa....... unsure.gif

Så typiskt mej att börja med rosor genom att köpa 60 buskar i stället för en..... blush.gif
Kajsa
Ett lass hästgödsel det kommer växa så det knakar, vore kul om du fotar lite i sommar så vi få se. Rosorna kommer aldrig frysa ner, vackra färger ihop, blommar sommar/höst, det kommer bli så fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon