Lemonne

Jag och min sambo har separerat så nu är jag snigel (singel) vilket innebär att min trädgård har krymt från 300 kvm (zon II) till 20kvm (zon I) sad.gif Det finns lite växter i trädgården som jag vill och har tänkt att ta hand om. Vill ju ta hand om så mycket som möjligt eftersom kirskålen definitivt kommer ta över när jag inte är där. Frågan är när som är rätt tid, tänkte om ni odlaiter kunde hjälpa mig.

Dessa växter är det:
New Dawn klätterros
Clematis Jackmanii
Kärleksört
Bondsyrén
Kryddor (myntha, lavendel, såpnejlika, citrontimjan m.m.)
Daglilja
Eventuellt också paradisbusken, fast den är ganska stor vid det här laget.

Hjälp mig, snälla! Jag har aldrig gjort det här förut. Vad ska jag tänka på? Ska jag klippa ned allt, eller är det bara buskarna som behövs klippas ned? Hur fraktar jag det (15 mil) När är den bästa tiden? Det gör inget om jag inte ska ta allt samtidigt, vi är sams mitt ex och jag, så jag kan ta det flera omgångar.
Blomtokan
Hej !
det var tråkigt. Växterna är bästa att flytta nu på våren. tänk bara att gräva runt om de ordentligt med större jordklump så klarar de sig bättre än med lite jord. då stör man inte heller rotsystemet. Paradis busken kan du klippa ner och forma som du vill.
Lycka till.
Judith
Betty
Instämmer med föregående - men med den där bondsyrenen skulle jag nog ta och tänka till lite extra... bondsyrener blir stora och om du inte har mer än 20 kvm att plantera på så skulle jag föreslå att du lämnar kvar den hos exet.
tettan
åk å gräv kvinna, skit i syrenen o den andra stora busken
har du dragkrok på bilen så hyr en kärra
du ångrar dej säkert om du lämnar nåt
crazy.gif
lycka till
Aqvakul
Pradisbusken (Kolkwitzia amabilis) är min favorit, hade aldrig lämnat den. Om du klipper ner den helt så behövs det ingen jättestor jordklump. Du tjänar flera år gentemot att plantera en ny liten planta.
Lycka till med växtflytten!! tummenupp.gif
Wilmer
trostar.gif

Lycka till. Du kan ju alltid rensa senare om det blev trångt...
Lemonne
CITAT (tettan @ 04-04-2008, 12:49) *
åk å gräv kvinna, skit i syrenen o den andra stora busken
har du dragkrok på bilen så hyr en kärra
du ångrar dej säkert om du lämnar nåt
crazy.gif
lycka till

giggle.gif Precis vad jag behövde! Det blir ju inte bättre av att jag sitter här och funderar på hur jag ska gå tillväga...

Fast jag kommer nog inte iväg förrän om två veckor, har blivit bjuden på date på lördag wub.gif
ängsvädd
Ang. bondsyrenen så kan man väl hålla den klippt till lämplig storlek unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon