Thé
Jag håller ju på att planera en rabatt, och har frågat om avstånd mellan rosor, med mera. Jag har läst i "Rosor" om växtsätt, men jag kan ändå inte låta bli att undra vad det blir för form på rosenbuskarna.

Ta Mary Rose som exempel. Den ska bli 1,2x1,2 meter enligt uppgift, och någon här (Kajsa?) skrev 1,5x1,2 meter. Men vilken form får den? Växer den som ett päron (bredast nertill) eller som en solfjäder (bredast upptill)? Blir det då tomt nere vid marken (=plats för perenner).

Jag ska sätta Mary Rose, Mme Boll och Souvenir de la Malmaison (snett framför), och har beställt fem pioner från pionexperten som jag nu måste placera ut i rabatten, innan jag får rosorna.

Jag undrar väl helt enkelt hur glest det blir nere runt rosorna. Man vill ju inte att det ska se kalt ut. Samtidigt förstår jag att man inte kan sätta annat för nära...
Kajsa
Mary Rose växer samlat, blir inte så vid upptill men smalare nertill.

Mary blir en buske, hoppas det syns här

Pioner framför blir ljuvligt, tänk bara på att pionerna tar stor plats med åren, ja breda
Jag sätter också pioner framför, har just planterat 3 st från pionexperten.
Thé
Tack för bilden, jag antar att rosen behöver stöd? Om den blir så pass hög som 1,5 meter?

Vilka pioner har du planterat? Jag beställde Mother's Choice, Eden's Perfume, Mrs Franklin D. Roosevelt, Edulis superba och Raspberry Sundae whistling.gif

Och jag har en rabatt där Callie's Memory skulle passa perfekt, men rabatten är som tur är bara i planeringsstadiet än. Den pionen är lite dyr...

Förresten, pionerna blir väl inte mycket mer än en halvmeter i diameter?
Kajsa
Jo pionerna var dyra men stora, White Cap, Honey Gold, Gay Paree. Mina äldre pioner är ca 0.5 m runt som du sa.
Mary rose kan behöva stöd första åren, sedan blir den lite grövre, grenarna böjer sig bara svagt ut.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon