Hej
jag har odlat chili på balkongen med stor framgång, varje planta har fått flera fina frukter. MEN ingen av de jag smakat har varit stark!
Alla plantor kom från Weibulls blandpåse med tre olika sorter; Hungarian hot wax, Jalapeño och en till som jag inte minns.
Vad menas med detta?
MVH Inkan
Ingrid på Västkusten
12-08-2003, 23:04
Tja - fel i påsen, plantorna har det för bra - torka och ltie stryk ger oftast varmare = hetare frukter.
Hälsar ingrid
habanero
13-08-2003, 07:09
Har du låtit frukterna mogna ordentligt? Ibland om man skördar för tidigt, så kan hettan sakans.
Både hot wax och jalapeño ska ju bitas tillbaks :-) I alla fall de hemodlade.
Hälsningar
Mats
Jag har varit bortrest en del i sommar och plantorna har fått stryck av både torka och bladfall i sommar, frukterna var röda och gula när jag tog dom...så det kanske var fel i påsen helt enkelt...!
habanero
13-08-2003, 08:34
Eller också är det milda varianter av de sorterna? Kanske läge för ett samtal till Weibulls och fråga?
Hälsningar
Mats
MagnusW
28-08-2003, 14:34
Enligt min erfarenhet brukar de flesta av de vanliga distributörernas sorter vara rätt så mesiga. Dom man köper som frukt (och förhoppningsvis smakar på först) brukar fungera alldeles utmärkt. Jag satte habanero för flera år sen (frukten köpt i vanlig mataffär), och det var ett rackarns drag i den.
Nu har jag två sorters Thai-chili på gång: "råttlort" (extremt små chili, förmodligen den sort som man kan hitta i t.ex. räksoppa på restaurangerna) och vanliga lite större (fast ändå mindre än de flesta) chilisar, båda inköpta färska i en asiatisk mataffär.
Båda har vuxit utmärkt den här sommaren och är nu omkring midjehöga. Den större sorten blommar för fullt och har börjat utveckla frukter som ser ytterst lovande ut. Den mindre sorten är lite senare i blomningen, men man ser att knoppar har börjat bildas i alla fall.
Med det här vädret vet jag dock inte hur länge dom kan stå kvar ute på balkongen...
habanero
28-08-2003, 18:35
Jag brukar ha chilen på balkongen till slutet av oktober. Blir det frost, så kan man alltid lägga över en fiberduk. Det brukar fungera bra.
Men visst, blir det inte lite varmare, så blir det nog svårt att få de att mogna, och att uppnå den rätta hettan. Vi får hoppas på en Indiansommar!
Hälsningar
Mats
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.