Full version: Trädgårdsnovis
Moonbeam
Hej!

Flyttade in i mitt radhus i december, den lilla trädgården låg halvdöd och eländig utanför mitt fönster. Den förra ägaren skrev en lista på vad som fanns där, men jag vet ju varken ut eller in. Det finns en hörna med några spretiga "rör", ser ut som ihåliga bamburör. Vad jag inte vet är hur jag ska göra med alla torra kvistar (tror några är klematis). Ska man klippa ner allt ris eller ska jag vänta den här sommaren ut för att se vad som återuppstår? Har en fin och grön murgröna längs förrådsväggen, den är okej. Och såna där kinesiska lyktor eller vad de heter, som är helt torra och gråa, ska jag klippa ner dem också?. Nån som orkar hjälpa mig?

Sen ser gräsmattan mer ut som en lervälling än en gräsmatta, efter flyttarna gissar jag. Kommer den hämta sig eller ska jag göra ny?

Ooh, jag vore sååå tacksam om jag fick lite råd och tips på vägen så jag också kan få ha en fin trädgård, om än en liten sådan smile.gif
hobbe 00
Klematisen kan du låta vara oklippt för den ser död ut på vintern, sen beror det på vilken typ av klematis det är. För vissa blommar på årsskott och kan klippas kraftigt och så är det de klematisar som blommar på fjolårets skott dessa kan man ta och ansa lite. Bambun känner jag inte till.. Kinesiska lyktorna kan du klippa! Gräsmattan kan man ta och kasta ut nya frön om den är helt hopplös men gräsmattor tar sig i regel ganska snabbt lite gödsel nu på våren kan hjälpa den att åtehämta sig. Sen är det bara att vänta och se vilka växter som dyker upp innan du gör några större ingrepp i trädgården. Lycka till tummenupp.gif
Moonbeam
Tack för svaret!

Har tagit kort, men sitter på jobbet nu och kan inte lägga in dem. Ska göra det imorgon, så du (eller nån annan kan se) kan få en hint om eländet i min trädgård smile.gif

Får vänta in klematisen och se. gillar den blomman skarpt!

Åsa, mälardalen zon 2
De ihåliga bamburören kan vara bra att identifiera tyvärr är det ju många som planterar in ogräset jätteslide i sina trädgårdar (växten är även känd under namnet fattigmans bambu) och de brukar se ut som du beskriver men det finns ju även några andra växter typ pålrör som kan se ut så.
Lisbeth zon2
CITAT (Moonbeam @ 04-04-2008, 11:14) *
Ska man klippa ner allt ris eller ska jag vänta den här sommaren ut för att se vad som återuppstår?

Vänta och se, första året, det finns inte många saker i en trädgård, som ska klippas varje år, gräsmattan då.
Moonbeam
Nu har jag lite bilder att bjuda på, så hugg in ni trädgårdsveteraner! Vad ser ni på bilderna och vad ska jag göra med det?

*Stintan*
Ja du det fanns lite smått och gott där men jag skulle börja med att ta bort alla torra vissna delar så ser det genast lite bättre ut.

På bilden längs ner till höger växer det en pion i hörnet. Klipp bort det vissna så långt ner som möjligt.
Solstorm
Bilden längst ner till vänster är en bambu i alla fall. Det finns ju väldigt många olika sorters bambu, vilken sort detta är får en bambuexpert svara på.
*Stintan*
Bilden högst upp till höger där ser det ut som om det kan vara en löjtnantshjärta i hörnet men det är lite svårt att se.
retrieva
bild högst upp till höger. Tror liksom Stintan att det är löjtnantshjärta eller fänrikshjärta till vänster. I mitten kommer det upp kärleksört. Din har hunnit lika långt som mina ;-). Klipp bort de vissna stängerna bara....
Moonbeam
Tack för hjälpen! Det här är en helt underbar sida för nybörjare som jag smile.gif
retrieva
Jag tror att bambun kan vara en bergsbambu g.gif
Moonbeam
Det verkar det vara! Tack återigen! smile.gif Spännande det här med trädgård!
Förresten, fick tulpanlökar från Holland, är det för sent att plantera dem nu?
retrieva
Ska man sätta lökar på våren så ska det ha torkat upp ordentligt i jorden först. Här i mälardalen är det fortfarande surt i jorden....
Är det lökar som är ogrodda och importerade från Holland? Har för mig att de ska ha en köldperiod innan för att de ska till att blomma....
Prova att plantera dem i en kruka med sand blandat i jorden så kanske de kommer igång....
Moonbeam
Två frågor till-bambun, kan man beskära den?

Och "kinesiska lyktor", de på denna bild nedan, är de fleråriga eller engångsblommor? Och vad heter de egentligen??

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon