Solstorm
yaay.gif yahoo.gif Skatorna bygger högt i år. Ett tecken på att vi inte får en lika blöt sommar i år som förra året. Om man nu vågar lita på det.
KURT
Och jag som trodde att de brukar återanvända förra årets bo och bara bygga på det? Om man stör dem under bobyggandet och tvingar dem att bygga högre upp så kan man alltså påverka vädret?
Chamomille
CITAT (KURT @ 04-04-2008, 12:20) *
Och jag som trodde att de brukar återanvända förra årets bo och bara bygga på det? Om man stör dem under bobyggandet och tvingar dem att bygga högre upp så kan man alltså påverka vädret?

Smart giggle.gif Ska genast gå ut och rufsa runt i skatboet!
Solstorm
CITAT (KURT @ 04-04-2008, 12:20) *

Väl värt att pröva. giggle.gif Man kan bara göra bättre väder på det sättet. Bygger de tillräckligt högt så når man ju inte boet. Som en antiregndans.
Gossen Ruda
Fåglar som väderprofeter? Nja, för flera år sen var det ett par drillsnäppor som byggde ett fint bo nära stranden. Ett par veckor senare regnade det 100 mm på några dagar och den efterföljande översvämningen la boet under 3 dm vatten. Jag tror inte så mycket på den teorin.
sqrulan
Jag tycker att skator är vackra fåglar,alla kanske inte håller med.Av mej får
dom massor av matrester och som tack så kommer dom och deras barn
och hälsar på.Dom sitter och tittar mot fönstret och väntar på att jag ska ge
dom nåt gott,hi,hi.
Dom är väldigt duktiga på att städa bort rester av slarviga semestrare på
sommaren och det ska dom ha stort tack för! tummenupp.gif
Solstorm
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2008, 15:00) *
Fåglar som väderprofeter? Nja, för flera år sen var det ett par drillsnäppor som byggde ett fint bo nära stranden. Ett par veckor senare regnade det 100 mm på några dagar och den efterföljande översvämningen la boet under 3 dm vatten. Jag tror inte så mycket på den teorin.

Man sade så förr om skator. Om de byggde lågt så blev det en regnig sommar, om de byggde högt så blev det en solig somma. Det gällde bara skator, inga andra fåglar.
MariaÖrebro
Vi får hålla tummarna för att skatorna bygger så högt upp i träden det bara går! Mina växter skulle älska en varm och fin sommar. Jag vattnar hellre 10 gånger om dagen än sitter inne och tittar på regnet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon