bopan
Hej. Jag har en 40cm hög planta. Undrar om man ska toppa den, det är ju en klockviolbuske. Jag undrar också när man ska ge den näring, svårt att hitta någon info om denna ljuvliga växt.
Lady Hamilton
Om du läser här får du veta hur vi andra gjort eller inte gjort giggle.gif

Den blå änglatrumpeten

En till länk
bopan
hej igen!

jag har kollat igenom den tråden,men kan inte hitta något om näringstillförsel och delning,toppning verkar det vara delade meningar om?

mvh Elisabeth
Lady Hamilton
Delade meningar kommer "vi" nog alltid att ha kompiskram.gif Men fördelen med det är att då kan själv välja vad/vilka råd som man själv tror mest på

Jag har mina planterade i ko-påpåse men man kan även ha dem i närings rik jord (enligt min erfarenhet, men Floppy håller kanske inte med om det riktigt) Och börjar ge extra näring ca 4 veckor efter omplantering. Jag har toppat mina och på hösten även "kapat ner dem" till lämplig storlek. Blommorna kommer oftast år 2 efter frö sådd planta. Och på en del av mina sticklingar som jag rotat i år har jag sett att det kommer blomknoppar redan när de är 15-20 cm höga.

Vad du kanske bör tänka på är hur du vill din planta skall växa. Vill du ha ett litet träd? eller vill du att den skall växa sig "buskig"? Då toppar/kapar du eftersom den växer eller låter den växa "fritt" Jag kan även berätta att redan år 2 så har plantan fått en ved artat stam liknande som det ser ut på små träd
Gillan
CITAT (bopan @ 04-04-2008, 14:24) *
hej igen!

jag har kollat igenom den tråden,men kan inte hitta något om näringstillförsel och delning,toppning verkar det vara delade meningar om?

mvh Elisabeth

När det gäller miniänglarna, så verkar alla meningar delade, en del vill ge mycket näring och vatten, medans andra inte vill ge något av det. En del klipper "hej vilt" medans andra inte klipper alls. Ändå verkar det som om att vi alla lyckas få dem att blomma ( Förlåt Floppy trostar.gif , inte meningen att vara dum mot dig crying.gif ,men du verkar vara den enda som inte fått några blommor sad.gif .. trostar.gif )

Så min rekomendation till dig bopan, är att du läser och väljer ut vad som känns bäst och troligast för dig tummenupp.gif , för nån "universalregel" för miniänglar, det tror jag inte finns.

Lycka till tummenupp.gif
Floppy
ranting.gif ....förbenade minisar som inte vill blomma...men när det börjar bli så pass varmt ute att jag kan ha dem ute på skyddat ställe på dagarna så ska jag plantera om dem i ko-på-påse...sen får vi se om de behagar å dyka upp några blommor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon