Full version: Vattning av vindruvor
evalarsson
help.gif

Vi har köpt tre sorters staketdruvor (röd, grön och blå) som vi planterat i rhododendronjord i 50-liters krukor på vår inglasade balkong i sydvästläge (Stockholm). Än så länge är det bara ett par kala pinnar i varje kruka, men jag har läst mig till att blad och skott brukar komma fram på senvåren, stämmer det? Frågan är, hur ofta och mycket ska jag vattna? Varje vecka, varannan? Genomvattning eller bara lite grann? Jag myllade även ner rhododendrongödsel när jag planterade, hur ofta behöver jag fylla på det? Något annat bra att tänka på??

Stort tack för alla tips ni kan ge mig! thanks.gif

\\ Eva
björnen
Hej, du skall akta dig för att vattna för mkt nu när plantorna inte grönskar kräver de nästan inget vatten, jorden skall vara fuktig men inte blöt. Viktogt att du har bra dränering när du har så stora krukor till så små plantor, ordentligt med leka eller grus i botten av krukorna, har du missat detta plantera om. Var försiktig med gödsel nu i början, den nya jorden har näring så det räcker, kan du ta bort tillsatt rododendron gödesl så gör det annars, gödsla inget mer i år. vattna helst med regnvatten när plantorna sätter fart.

Björnen
evalarsson
Hej björnen och tack för svaret! Jag har ett rejält lager med lecakulor i varje kruka, men jag ska passa på jorden så den inte blir för blöt, vattna en gång i veckan kanske räcker?

Ska försöka få bort gödslet, det är ju nedmyllat i översta lagret så det är kanske inte alltför svårt.

Tack igen! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon