evalarsson
Hej!

Det här känns svårt att förklara utan att kunna visa en bild, men... Jag har lite bekymmer med mina små frön... de växer så ojämnt! Jag har en vanlig "frölåda" i plast från Nelson, med 24 fack (har bara använt sex fack än så länge) och plastlock. I de första två facken har jag buskkrasse, nästa två luktärt och de sista två hänglobelia. Problemet är att de växer synnerligen ojämnt. I det tredje facket har en luktärt ränt iväg i höjden, tätt följt av en buskkrasse i facket bredvid. men i de andra facken är det fortfarande tomt eller nästan tomt. Jag kan inte ha på locket för luktärtens skull, men de andra fröna behöver väl fortfarande fukten, eller?? Ska jag skola om de högsta plantorna? Hur gör jag då med de andra fröna i samma fack? g.gif

Lobelian visade stor groddförmåga, med massor av små, små plantor som kom upp jättefort men nu verkar alla ha dött. sad.gif Vattnar jag för lite? Jag sprayar med sprayflaska, 3-4 skvättar 2-3 gånger per dag. Är det för lite? Eller är det för lite/för mycket ljus? Jag fattar ingenting... confused.gif annat än att mina plantor inte riktigt gör som jag vill! giggle.gif

Ska försöka lägga upp en bild här så fort som möjligt, så ni ser vad jag menar... Om nån har något förslag under tiden vore jag mycket tacksam!

\\ Eva
hobbe 00
Nåt riktigt bra förslag har jag inte men du kan ju till ex dra lite plastfolie över de fack där inget kommit upp ännu!
Rosmarin
Jag hade skolat om de högsta plantorna- om de är kraftiga nog vill säga...?
evalarsson
Tack för svaren! Hade tänkt lägga upp en bild men sambon som inte är hemma just nu har lagt beslag på digitalkameran. slap.gif

Jag tror jag gör så att jag provar att skola om de högsta plantorna (en har två tydliga blad och den andra är på god väg) och sen sätter tillbaka locket. Jag har en hel bunt med andra fröer som jag ska plantera i helgen, så jag sår nog en omgång till med samma frön helt enkelt, när jag ändå är i farten. Fast den här gången kör jag nog med separata krukor med plast på från början... smile.gif
Lady Hamilton
Och jag skulle ha toppat luktärten så den blev lägre men så blir den buskigare i växten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon