japp, nu har nästan alla fröna grott. Det är i varje fall fullt under lysröret i sommarstugan och även på fönsterbrädan där. En kattlåda och två små tråg står kvar hemma i lägenheten men hade helst velat flytta till sommarstugans lite svalare klimat. Och så vill jag så mer!!! Fråga mig inte vad, för några rabatter har jag inte utan bara en stor tomt full med hallonsly, gamla vedhögar och mossa. Men så är det ju det där med omskolning...
Massa småkrukor med små späda blad i går väl an, jag skulle mycket väl kunna skaffa mig ett lysrör till och få mer plats på det viset, men när de ska planteras över till enskilda lite större krukor så försvinner ju platsen med en gång.
Och så har jag dessutomproblematiken att jag bara är i sommarstugan på helgerna och kanske nån enstaka vardagskväll så jag kan inte springa ut och in med kattlådorna för att avhärda dem långsamt.
När ungefär skulle man kunna tänka sig att man kan slänga ut småsådderna av olika perenner? Stugan ligger på Romeleåsens skyddade östsluttning i Skåne. Först tänkte jag att man kunde sätta dem i större krukor och ställa under altanen så de får mycket ljus men inte så mycket direkt sol. Men så insåg jag att det är kört ur vattningssynpunkt. Kan man sätta dem i större krukor och sen sätta ner dem i en pallkrage med jord runt sig? De växter det handlar om är
Temynta
Stäppsalvia
Violkungsljus
Backtimjan
Rosenskäran
Passionsblomma
Svartöga
Blomsterkrasse
Luktärter
Kronärtskocka
Det är väl framförallt luktärterna och blomsterkrassen som börjar bli i större behov av att planteras om då rötterna börjar sticka ut nertill.
Lite nattfrost är det väl fortfarande risk för men annars borde det inte temperaturmässigt vara en så stor chock för växterna då det nu är 7-8 grader för dem i källaren utan snarare är solljuset som man får vänja dem vid. Det känns lite som att det nästan kan bli svårare ju längre man väntar.
Så vilka vågar man chansa med och vilka är mer känsliga? De flesta har jag att slösa av så att jag kan tänka mig att testa med någon enstaka och se hur det går.