lindholm
Hej.

Är det någon som kan svara på vad denhär blomman heter? Se bilden
Och hur ska jag göra för att ta skott från den och få flera likadana?

Någon som kan hjälpa mig.
Bettis
Det ser ut som en schefflera, se länken här
Malvia
Japp, paraplyaralia.

Tja skott det har jag nog aldrig tagit från min.
Bettis
CITAT (Malvia @ 04-04-2008, 16:26) *
Japp, paraplyaralia.

Tja skott det har jag nog aldrig tagit från min.

Samma här har aldrig tagit skott från dom, har två som nästan är uppe i taket men som sagt har inte tagit några skott, någon kanske vet hur man gör.
Rihane
Jag har tagit skott av palmaralia.

Men jag är gammaldags och sätter sticklingen i vatten först. Rycker dom nedersta bladen, om dom finns kvar,
innan jag sätter dom i vatten.
Väntar tills rötter bildas, planterar i jord med plastpåse över.

Lite stavfel rättade
tettan
jag kapar av toppen på lagom sticklingslängd, tar bort de nedre bladen och slänger dom, stoppar ner några sticklingar tillsammans i en kruka med jord.
hittar jag en påse så sätter jag en sån över annars får det vara, se till att fukten bibehålls.
jag vet inte att jag har misslyckats någon gång.
lindholm
Tack för alla fina svar!
magdalena81
CITAT (Rihane @ 04-04-2008, 16:59) *
Jag har tagit skott av palmaralia.

Men jag är gammaldags och sätter sticklingen i vatten först. Rycker dom nedersta bladen, om dom finns kvar,
innan jag sätter dom i vatten.
Väntar tills rötter bildas, planterar i jord med plastpåse över.
Lite stavfel rättade

Jag gjorde precis som du och det fungerade utmärkt!
Jag har haft två sticklingar i vatten och båda har klarat sig smile.gif
Kee
CITAT (tettan @ 04-04-2008, 22:20) *
jag kapar av toppen på lagom sticklingslängd, tar bort de nedre bladen och slänger dom, stoppar ner några sticklingar tillsammans i en kruka med jord.
hittar jag en påse så sätter jag en sån över annars får det vara, se till att fukten bibehålls.
jag vet inte att jag har misslyckats någon gång.

Jag har gjort som du. För en månad sen kanske, den har inte vissnat än iaf även om den inte växt något sen jag satte ner den i krukan. Som jag förstått det går de flesta sticklingar att göra lite "som man vill med" jord eller direkt i vatten, men att det är viktigt att man håller konstant fuktigt första tiden om man sätter sticklingen i jord. Notera att jag reserverar mig för att detta inte gäller alla sorter. Jag har tex själv misslyckats med att ta en toppstickling av kroton som verkar lite knepigare att föröka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon