Bettanspettan
tjena tjena.
har ju den hära skoluppgiften där jag ska bygga ett egent miniväxthus/minidrivhus och tänkte använda mig av genomskinligt kanalplast, men måste först veta vart man kan köpa det och hur mkt det kostar, så jag kan fråga i skolan om dom kan fixa lite sånt till mig.
så skulle verkligen uppskatta om ni kunde ge mig era tips på vart man hittar det, och helst till ett billigt pris biggrin.gif

står i en ritning jag hittade(i en bok faktiskt) att man kan använda ribbor, men då måste jag fråga, vad i hela friden är ribbor för ngt? och vart hittar man de? och hur mkt kostar det?

tacksam för mååånga svar! biggrin.gif
ha en trevlig helg allihoppa!
Bettanspettan
sökte på olika sidor på nätet och kom fram till att kanalplast är för dyrt.
tänkte mig ist växthusfolie (eller vad det nu kallas), och blev medlem på trädgårdsteknik.se för att kunna kolla priset dära men ändå kan jag inte få reda på hur mkt det går på >.< blir galen, måste ju göra en materiallista m. priser och visa för min lärare.... fear.gif
vilka andra affärer har växthusfolie? gärna någon affär som finns i sthlm så man kan gå och köpa det direkt och inte behöver beställa(= sitta och vänta på att det ska komma).

Tacksam för svar!
DragonLady
Är det för isoleringens skull du ville ha kanalplast eller går det inte lika bra med genomskinlig vaxduks plast? annars finns det ju bubbelplast oxå på t.ex. willab
Hur stort var det du skulle göra?
Bettanspettan
nej tänkte ta kanalplast för att det är av "hård-plast" men det blir för dyrt. nämen det va det, de hette! VAXDUK! åh, tack, har gått och funderat på vad den dära genomskinliga duken man brukar ha över bordsdukar heter, för den har ju ngn namn men kom inte på det. haha tongue.gif
jo men det va vaxduk jag tänkte använda i början, och sen kom jag på att det kanske är bätre med kanalplast, men det e för dyrt så får köra med en vaxduk. biggrin.gif blir ju jätte bra ju. tack så mkt för svaret(tipset)!

ah juste måtten, har inte riktigt bestämt mig för vilka mått den kommer ha men på ett ungefär: 150x100x200cm(höjdenxbreddenxlängden). det blir väl bra? komentera!
DragonLady
Jag har oxå planer på o bygga ett litet växthus o de måtten verkar väl bra som nåt annat tummenupp.gif
Det jag tänkte göra dock är att isolera det en smula med bubbelplast innanför "vaxduken" o frigolit i botten men jag gör det nog lite högre så jag kan ha en frostvakt under den första hyllan, skall ha mitt i uterummet vinter o vår, sedan blir det väl på altanen på sommaren med tomater o sånt yes.gif
Tänk bara på att det finns olika tjocklekar på den här sk. vaxduken.. så ta den tjockaste, den skall vara bra stabil, finns en tjock på jysk.
Bettanspettan
jag tänkte ha mitt miniväxthus ute på balkongen under våren och sommaren, sen under hösten o vintern får jag nog ta in den. eller så kanske den får stanna där året om jag ser till att skaffa en pressning(eller vad det nu heter) som jag kan ha över den under vintern. för jag pratade med min teknik-lärare och han sa att jag får ta hem min teknikgrej efter att han har bedömt den. biggrin.gif yahoo.gif
vad smart med frigolit på botten, tror nog jag också ska ha det, men vart hittar man frigolit dårå?
jysk, hmm ska försöka hitta en jysk i närheten av mig och så gå och kolla där smile.gif
annars kan jag nog fixa gratis byggplast, för dom håller på och bygga om vår skola så då borde ju byggarbetarna ha lite byggplast som jag kan få innocent.gif .
DragonLady
Frigolit hittar du på byggvaruhusen, typ hornbach, bauhause, byggmax mm.
Annars kanske de har lite frigolit till dig från skolbygget oxå tummenupp.gif
Bettanspettan
ja, va smart! ska fråga dom på tisdag biggrin.gif imorgon ha vi friidrottsdag, så vi är inte på skolan då.
och sen är det bara gå och handla grejorna och sen börja bygga. va skoj det ska bli! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon