Full version: Deklarationstider...
Floppy
Hittade denna lilla seriestrippa...och den passar ju fint nu i dessa deklarationstider...

[attachment=16310:skatteverket.gif]
Aqvakul
Snobben är en så klok hund! wub.gif
Cathis
rotfl.gif rotfl.gif men för sent har redan fått min deklaration...men det
går kanske att avanmäla sig till nästa år redan nu whistling.gif
Alba
Tack för tipset....nästa år ska jag avanmäla mig.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Tosan
CITAT (Alba @ 04-04-2008, 17:06) *
Tack för tipset....nästa år ska jag avanmäla mig.
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

JAg med, det var dyrt i år!
Chamomille
CITAT (Floppy @ 04-04-2008, 16:59) *
Hittade denna lilla seriestrippa...och den passar ju fint nu i dessa deklarationstider...

[attachment=16310:skatteverket.gif]

a0a.gif giggle.gif rotfl.gif laugh.gif Det var det roligaste på länge. Nu måste jag och min sambo försöka krångla oss ur det "dubbelvikta magonta stuket"...
Anma
rotfl.gif
Men jag ska inte avanmäla, för då får jag inte tillbaka mina surt utlånade pengar...
henriks
Heja Snobben!

kompiskram.gif

Men dyrt att deklarera? Om alternativet är att bara sätta sin signatur under och därmed acceptera skattemyndighetens tokerier?

Jag skulle vilja påstå att hur tråkigt det än är (jag haataar att deklarera) är det de bäst betalda timmarna på hela året.

Chamomille
CITAT (henriks @ 04-04-2008, 22:55) *
Heja Snobben!

kompiskram.gif

Men dyrt att deklarera? Om alternativet är att bara sätta sin signatur under och därmed acceptera skattemyndighetens tokerier?

Jag skulle vilja påstå att hur tråkigt det än är (jag haataar att deklarera) är det de bäst betalda timmarna på hela året.

He.. Det kan bli rätt dyrt att deklarera, särskilt ifall man är som jag och ser duvor (eller kollibrier kanske) framför ögonen när jag läser deklarationen. Då måste jag ta hjälp av en person som tar betalt. Och h*n tar betalt. Fast, jag får väl skylla mig själv som sålde några aktier. Det ska aldrig mer hända whist.gif
skogstroll
jaha lite upp-putt av deklarationstråd... phu... trodde jag skulle få mega-mycket i kvarskatt men det blev "bara" en tusenlapp sweatingbullets.gif livet leker! måste säga att det där med deklarationer fattar jag noll av fast jag är kontorsråtta giggle.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 31-03-2010, 09:59) *
jaha lite upp-putt av deklarationstråd... phu... trodde jag skulle få mega-mycket i kvarskatt men det blev "bara" en tusenlapp sweatingbullets.gif livet leker! måste säga att det där med deklarationer fattar jag noll av fast jag är kontorsråtta giggle.gif

Visst är det onödigt med deklarationer. Dom (skatteverket) vet ju iaf det mesta.
skogstroll
jag skulle vilja veta lite tidigare hur "läget" ser ut så man kan rätta till det under året om det skulle behövas, inte vänta på en sur överraskning en gång om året... huvva -fear-.gif
Alba
Ja tänk om man kunde gå in och kolla själv under året precis som man kan kolla ett konto på banken.
Då hade man chans att justera lite då och då i stället för mycket på en gång.

Så länge sen jag såg Flopyy här - hon startade tråden.
Motti
Jag har det lite smidigare !betalar bara fastighets skatt så det är bara att skriva på betala och se glad ut whistling.gif Gubben fick 8000 i rest duh.gif han är inte lika nöjd men det var väntat.

Igentligen skulle man ju skriva till Skatteverket och be att få säga upp abonemanget bara för att se vad de svarar giggle.gif
Eva i Höga
Ja, tänk om man kunde bli stuken i registret! confused.gif
skogstroll
vi kanske allihop kunde flytta ihop i en liten koja i skogen rolleyes.gif
Eva i Höga
CITAT (skogstroll @ 31-03-2010, 15:53) *
vi kanske allihop kunde flytta ihop i en liten koja i skogen rolleyes.gif

Vi får nog ha en stor koja, vad trevligt vi skulle ha! naughty.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 31-03-2010, 12:38) *
Jag har det lite smidigare !betalar bara fastighets skatt så det är bara att skriva på betala och se glad ut whistling.gif

Jag betalar inte fastighetsskatt trots att jag äger fastigheter. Jag fattar inte varför, inte kan skatteverket glömma bort något sådant, det måste ju finnas med i registren och komma upp automatiskt?
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 31-03-2010, 18:57) *
Jag betalar inte fastighetsskatt trots att jag äger fastigheter. Jag fattar inte varför, inte kan skatteverket glömma bort något sådant, det måste ju finnas med i registren och komma upp automatiskt?

Om du ger mig fastighetsbeteckningarna, så ska jag hjälpa dig att ta kontakt med skatteverket.. crazy.gif

F´låt jag gömde att alliannsen avskaffat fastighetsskatten (men ersatt den med en kommunal fastighetsskatt)
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2010, 18:59) *
Om du ger mig fastighetsbeteckningarna, så ska jag hjälpa dig att ta kontakt med skatteverket.. crazy.gif

F´låt jag gömde att alliannsen avskaffat fastighetsskatten (men ersatt den med en kommunal fastighetsskatt)

Behövs inte, för nu när jag läste lite noggrannare så fanns den ju där, förstår inte hur jag kunde missa den. I år har jag också tjänat ett par tusenlappar över grundavdraget, så nu måste jag betala lite inkomstskatt. Normalt försöker jag tjäna så nära 18200kr jag kan i Sverige för att klara mig från skatten här, men i år blev det fel. Nu måste jag sätta mig och göra avdrag, 3408kr finns att göra sig av med.

Inga från Närke
När ska man deklarera har inte fått något ännu?
Huggorm
CITAT (Inga från Närke @ 31-03-2010, 20:04) *
När ska man deklarera har inte fått något ännu?

Senast 3 maj kl. 24:00!
Meriona
Om man inte varken äger nåt eller har några skulder så är deklarationen en fröjd. Två timmar efter tjänsten på nätet var öppen så var det klart. 5.300 kronor tillbaka, det mesta beroende på att jag inte är med i kyrkan. Oh Yeaahhhh!
bravo.gif thanks.gif yaay.gif
Och här saknar jag åter igen en homerun-smiley....
Huggorm
28500 NOK är det mesta jag fått tillbaka, det rekordet lär jag inte slå i år tyvärr. Men jag skall göra mitt bästa för att maximera beloppet biggrin.gif
Meriona
Göttegris. Men hur funkar det med pensionavsättningen när du jobbar utomlands? unsure.gif Orsaken till att utomlandsboende får tillbaka mycket skatt i Sverige är ju för att de inte behöver betala pensionsavsättningen i arbetsgivaravgiften. Funkar det likadant omvänt?
Huggorm
CITAT (Meriona @ 31-03-2010, 21:55) *
Göttegris. Men hur funkar det med pensionavsättningen när du jobbar utomlands? unsure.gif Orsaken till att utomlandsboende får tillbaka mycket skatt i Sverige är ju för att de inte behöver betala pensionsavsättningen i arbetsgivaravgiften. Funkar det likadant omvänt?

Det skall jag fundera på när jag passerat 50 biggrin.gif Men efter vad jag förstår på mina äldre arbetskamrater får man pension från Norge om man jobbat där tillräckligt länge, och den lär stå sig allt bättre mot den svenska desto längre åren går wink.gif
Meriona
Ja men då så, då är det bar´å åk! smile.gif

Ni behöver inga ekonomitanter där i Nörge? smile.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 31-03-2010, 21:59) *
Ja men då så, då är det bar´å åk! smile.gif

Ni behöver inga ekonomitanter där i Nörge? smile.gif

Jag har dålig kolla på kontorsyrken, men generellt är det svårare att få jobb som inte är smutsiga, tunga eller enformiga. Men det är säkerligen lättare att hitta nytt ekonomijobb där än här hemma om du skulle vilja byta.
Meriona
Egentligen vill jag inte byta, jag täljer guld där jag är.... whistling.gif yes.gif
Anma
CITAT (Meriona @ 31-03-2010, 21:36) *
Om man inte varken äger nåt eller har några skulder så är deklarationen en fröjd. Två timmar efter tjänsten på nätet var öppen så var det klart. 5.300 kronor tillbaka, det mesta beroende på att jag inte är med i kyrkan. Oh Yeaahhhh!
bravo.gif thanks.gif yaay.gif
Och här saknar jag åter igen en homerun-smiley....

Jag äger och har skulder, men likväl hade jag deklarerat lika snabbt som du, alla kontrolluppgifter stämde så det vara bara att signera. smile.gif
6660:- tillbaka. dessa tre sexor i följd förföljer mig, dyker upp i de mest konstiga sammanhang...
Huggorm
Gör ni inga avdrag alls?
Meriona
Anma, du har väl inte devil.gif efter dig? -cry-.gif

Nej finns inte mycket att dra av här, Huggorm.
Anma
CITAT (Meriona @ 01-04-2010, 08:39) *
Anma, du har väl inte devil.gif efter dig? -cry-.gif

Ja, man kan ju börja undra...
Motti
Jag har ingen egen inkomst men betalar fastighetsskatt !det kan man ju tycka är underligt !Inga avdrag här alls nu mer.Men en sak vet jag som varit egen företagare är att betalar man inte skatt som man ska så får man rest.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon