|
evalarsson
04-04-2008, 17:13
Nu är jag arg!!! Jag köpte frön till västindisk jasmin (Plumeria rubra) från Impecta. När jag öppnade påsen blev jag väldigt förvånad över hur fröerna såg ut - ungefär som "näsor" från ekar, ni vet, fast bruna och de såg rätt vissna ut. Det tyckte jag var lite mysko, så jag letade på nätet efter info om hur fröna ska se ut. Jag snubblade då på en gammal tråd från detta forum där jag kunde läsa att det är väldigt svårt att få den här jasminen att blomma i Sverige, och lyckas man tar det i alla fall väldigt många år. Det hade jag givetvis ingen aning om när jag köpte fröerna!  VARFÖR berättar de inte sånt i sin information?!?! Nu vet jag inte om jag kommer bry mig om att plantera fröerna överhuvudtaget - det var ju just blommorna och doften jag ville åt...  Finns det nån annan version av jasmin, gärna flerårig, som funkar i Stockholmstrakten?
mogge92
04-04-2008, 17:23
Alltså, inte för att vara dum, men jag tycker det är lite ens eget ansvar när man ska köpa växt/fröer att ta reda på fakta. Om du hade gjort en snabb googling innan du beställde så hade du sluppit bli besviken
titti49zon6
04-04-2008, 17:27
Plumeria rubra från Impecta skall odlas som krukväxt enl. beskrivning i katalogen Kanske den växer och blommar snabbare då än om den ska stå utomhus och så håller jag med Mogge om att man nog ska ta reda på vad som gäller innan man beställer både fröer och växter
Chamomille
04-04-2008, 17:35
Ja men DET ska stå i deras katalog tycker jag. Man ska väl inte behöva Googla för att hitta sådan information när man beställer fröer från ett företag. Näpp, tycker att det ska framgå!
Alexander-VG-zon3
04-04-2008, 17:42
fast dom säljer ju bara fröer av växter ,, och visar bilder på att den blommar .
sedan får man ju själv få den till att blomma . det är ju inte impectas ansvar att den ska blomma . lika så kan dom ju inte ge ut en garanti för att den blommar ,, det är ju upp till var och en om den blommar inte impecta .
typ impecta säljer många växter som kan ta upp till 50år innan dom blommar . plus från frön får man ju ingen färdig planta allt hur man sköter den så växer den bättre eller sämre . det är ju du som tar hand om den inte impecta dom är bara återförsäljare av fröet . förstår du lite vart jag vill komma ??
och så svårt är det inte att få blom på den bara den har åldern inne och rätt skötsel .
Eva 33c
04-04-2008, 17:59
Jag hittade väldigt utförlig information om odling av frangipani ( = Plumeria rubra) hos "Vägg i vägg". Där står att en frösådd planta vanligen blommar inom 3-5 år, undantagsvis redan inom ett år, vilket jag inte tycker är särskilt lång tid när det gäller buskar och träd. Vill du snabbt ha blommande buskar ska du inte köpa frö utan färdiga växter. Men det är spännand med frösådd. Så du dina fröer, det kostar ju inget extra nu när du i allafall har dem.
Christer i Falköping
04-04-2008, 18:01
Får säga att jag håller med de andra, det är upp till var och en att ta reda på blomvilligheten. Ibland lyckas man faktiskt bättre än vad andra gör och får dem att blomma tidigare. Christer.
evalarsson
04-04-2008, 18:05
Japp, håller med om att jag har ett eget ansvar också att ta reda på vad som gäller. Men som total nybörjare är det inte så lätt att ha koll på allt... man litar ju trots allt på de fröföretag som verkar seriösa, och det är svårt att veta vilka detaljer som jag "borde" ta reda på. Självklart kan de inte garantera att det blommar som det "ska" göra - men de kunde åtminstone upplysa om att det tar väldigt lång tid. Men det är kanske ett av de vanligaste misstagen, att tänka sig att allt man odlar blommar för fullt första året och sedan varje år för resten av livet... Det finns nog många fällor att gå i när man är ny... men till nästa år kommer jag i alla fall att ha lärt mig att kolla mer noggrant när det gäller blomningstid!  Och nu har jag ju dessutom upptäckt att det finns ett förträffligt forum där man kan få hjälp!
Chamomille
04-04-2008, 18:19
Jag tycker i alla fall att det borde framgå. Om jag köper ett frö till en planta som inte förväntas blomma inom 30 år så ska det väl stå i odlingsanvisningen. Ska det vara så svårt att skriva det?
Har faktiskt också köpt och sått fröna av frangipani från impecta i år är mest glad att dom fanns överhuvudtaget. Den eteriska oljan från blomman är helt ljuvlig, påminner inte om jasmin.  Hittade lite eterisk olja en gång och den var dyr vill jag minnas. Har två olika ansiktskrämer hemma som innehåller frangipani. . Gardenia är mer likt jasmin i så fall. ....Såg den som krukväxt en gång dock utan blommor. Om jag lyckas få den att blomma någon gång kommer jag bli överlycklig men det är inget jag räknar med. Jag har lyckats få tre av fröna att gro, dom såg lite risiga ut . Två av groddarna är riktigt fina. Sådde i början på februari. Var den inte sorterad under krukväxter på impecta?...fick för mig att det är bäst att kolla upp krukväxter om man vill att dom ska blomma eller ha dom utomhus???
Jag förstår precis din iver. När jag började min "frökarriär" för några år sedan, ville jag att allt skulle blomma NU, men helst igår. Så det var bara annueller (ettåringar) som jag kunde tänka mig. Men redan efter ett par år fick biennerna (tvååringarna) plats, och sedan perennerna. Nu hoppas jag att jag lever i 200 år, för jag har tänkt att anlägga en skog av kinesisk sekvoja från frö/stickling.  Den gamla slitna frasen om att det är "vägen dit" och inte "målet" som är viktigt, känns nu helt rätt. Med detta vill jag säga att jag tycker du ska så dina frön nu och vara helnöjd med dig själv om några år, när din växt äntligen blommar. Lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
04-04-2008, 20:32
+ Om man lusläser katalogen står det att man ska söka egen information om växterna man tänker odla det är köparens eget ansvar. + Tittar man på Frangipani hos Impecta står det att man kan ha den ute på sommaren ingenstans ger de den minsta indikation att den kan odlas utomhus året runt, man borde inte kunna missförstå texten.
Till frågan om Jasmin som går att odla i Stocklholm: Den enda jasminen som är härdig i Sverige zon 1-2 som säljs i sverige är den gulblommande vinterjasminen (Jasminum nudiflorum)
evalarsson
04-04-2008, 21:57
Boxer: Tack för dina kloka ord och uppmuntran.  Det är bra att vara ivrig och passionerad, men det är mindre bra när det går ut över noggrannheten. Jag kan konstatera att jag borde ha kollat upp ett antal saker innan jag bestämde mig för att odla jasmin... "Assumption is the mother of all fuck-ups", säger de ju. Men skam den som ger sig, jag tänker nog så de där fröna ändå och så får vi se vad som händer. Så ståtlig som din skog blir de kanske inte men det spelar inte så stor roll. Rihane och Åsa: Det är helt riktigt som ni säger, den räknas som krukväxt och det står inget om utomhusplacering. Nu ska jag ha den på en inglasad balkong så jag tänkte att det var ungefär likvärdigt som inomhus, i alla fall sommartid. Men det är ju också något jag kunde ha kollat upp innan. Tack för tipset om vinterjasminen Åsa, den ska jag ta en titt på. Överlag så gick jag kanske lite hårt åt Impecta, i första hand är det väl mitt eget ansvar. Jag blev bara så besviken...  Men rent principiellt så tycker jag fortfarande att de kunde ha liiite mer information på sin hemsida. Det gäller även Weibulls och Nelson. Det positiva var att jag snabbt som attan gick ut på nätet för att hitta information vad gäller mina andra frön som jag ska så i helgen. Inga fler överraskningar tack!
Chamomille
04-04-2008, 22:05
Jag ger mig. Det finstilta har jag inte sett. Men... men
Min frösådda frangipani är ca två år. Tyvärr drabbas den av ihärdiga spinnkvalster under höst till vår. Har haft den inomhus men i badrummet (som ändå är relativt fuktigt). Ngn annan som råkat ut för detta. Kan den bo kallare på vintern?
Men trots detta så tycker jag definitivt att den är värd att så.
Jag brukar inte förvänta mig blommor överhuvudtaget från det jag har köpt och odlat, i alla fall itne från träd och liknande. Utan jag köper sånna som har ett fins bladdverk och växtsätt. Som när jag köpte bananfrön från impecta förväntade jag mig inga mirakel med att jag skulle få blommor. Utan jag gillade dess lite mer exotiska än tex pelargoner, jag ber om ursäkt till er som gillar dem  Men är inte riktigt min grej med den klassiska pelargondoften, även om jag vet att det finns dem som doftar annorlunda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|