mattelilja
Hej hej
min fjäderstjärnvinda som jag drivit upp inomhus i sydväst-läge verkar ha stannat i växten! Den är ungefär 5 cm hög och har fått fyra karaktärsblad, eftersom det har blivit lite varmare ute har jag skolat om den och haft den ute några timmar per dag på en balkong i söderläge men den verkar inte alls trivas! Bladen har en ljusgrön, nästan gulaktig färg och den slokar. Står den för ljust? Men de skall ju gilla sol! Jag fattar inte....någon som har något tips?

kram
Åsa, mälardalen zon 2
Växter måste avhärdas. En växt man drivit upp inomhus är inte van vid det starka ljus som är utomhus + de är inte vana vid blåst etc. Tar man växter från inomhusmiljö och sätter ut dem direkt i solen kan de dö, så lever växterna fortfarande har du haft tur. Det är bättre att odla fjäderstjärnvindan inomhus tills de blir rejälare plantor + sedan börja sätta ut dem när det blir varmare, och då börjar man med att ställa växten skuggigt och sedan flyttar man växterna gradvis till soligare läge (använd gärna fiberduk vid avhärdningen).
mattelilja
åh tack för svaret! det tänkte jag inte på! duh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon