Mor och jag funderar lite på att köpa hallon, vi hittade en sort som visst skulle ge skörd redan första året. Men mamma har haft hallon innan och hade då ett helvete att bli av med dom eftersom dom satte skott själva. Vi funderade därför på om man kunde ha dom upphöjt? första tanken var pallkragar men sedan såg jag en snygg "låda" på ben som ju hade varit himla tufft!. Nu är frågan, funkar det? hur djup låda behöver man ha för att hallonen ska trivas? eller får dom för mycket rötter för att trivas i låda alls?
Odla man i kruka/hink så bör de ha en volym på minst 10-15 liter. Men det finns absolut ingen anledning att odla i behållare bara för att man är rädd för rötterna!
Det är så många som är rädd för spridning av hallon och en massa andra plantor, och det kan bara ske om man inte ser till dem på flera år. Det kan komma enstaka rotskott, och ibland t o m flera meter bort, men det är ju aldrig något problem att rensa bort dessa, antingen genom att rycka bort dem. Eller genom att använda en vass spade.
Det var ju visserligen skönt att höra, men jag tycker "låda" låter roligare

dessutom är det lite begränsat med plats och en låda på ben kan ju stå mitt på gräsmattan utan att förstöra nåt. 10-15 liter (per planta antar jag?) är ju inte vansinnigt mycket. Vi får klura på det!
Skogsbrynet
06-04-2008, 17:46
Får vi avråda dig från att odla hallon i någon låda på ben, det var ju en ny ide i allafall men det funkar nog inte. Lita på Kurts rådgivning, så lyckas du bättre och satsa bara på med ett mindre antal plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.