|
Thomas Wahlqvist
04-04-2008, 18:54
Har ni sett vilka fantastiska fröer det säljs på Tradera. Man petar ner ett frö och en knotig gammal sparbanksek växer upp i miniatyr. HÄFTIGT
Alexander-VG-zon3
04-04-2008, 19:00
eller hur är det otroligt en färdig bonsai växer upp !!! det skulle va nåt för dom som inte har råd att köpa en färdig bonsai eller dom som inte vet hur man gör en bonsai ,, nimnt med ''bonsai'' frön
*Ulrica*
05-04-2008, 09:44
FANTASTISKT! Jag måste GENAST köpa på mej massor av frön.  Kolla bara på bilderna! Dom blir ju JÄTTEFINA bonsaier!!!!! Konstigt att färdiga bonsaier är så dyra i affären om man kan köpa billiga fröer på Tradera? Lurar bonsaiodlarna oss????
Hejsan! Vänta lite nu... Bonsai betyder väl "litet träd i kruka"....? Det betyder ju att jag kan sälja precis vilka fröer som helst som kan växa upp till ett träd, och det som gör att det blir vad man kallar "litet träd" är ju att man har en liten trång kruka samt klipper grenarna så den håller sig liten. Man kan ju inte sälja miniatyr fröer i sig, för om man planterar dessa i större krukor så blir de ju stora. Det är ju odlaren själv som skall tvinga trädet att inte bli stort, man kan lika gärna köpa ett äpple och plantera fröerna, för det finns ju äppelträd att köpa som är "bonsaier". Detta är vad jag kan om bonsaier efter att ha talat med föreningen i sverige på Älvsjömässan för 2 år sedan. (jag tror i alla fall att jag har rätt...  . Mvh Adrian (som kommer ha riddarustning på Älvsjömässan)
CITAT (adrian @ 05-04-2008, 11:01)  Hejsan! Vänta lite nu... Bonsai betyder väl "litet träd i kruka"....? Det betyder ju att jag kan sälja precis vilka fröer som helst som kan växa upp till ett träd, och det som gör att det blir vad man kallar "litet träd" är ju att man har en liten trång kruka samt klipper grenarna så den håller sig liten. Man kan ju inte sälja miniatyr fröer i sig, för om man planterar dessa i större krukor så blir de ju stora. Det är ju odlaren själv som skall tvinga trädet att inte bli stort, man kan lika gärna köpa ett äpple och plantera fröerna, för det finns ju äppelträd att köpa som är "bonsaier". Detta är vad jag kan om bonsaier efter att ha talat med föreningen i sverige på Älvsjömässan för 2 år sedan. (jag tror i alla fall att jag har rätt...  . Mvh Adrian (som kommer ha riddarustning på Älvsjömässan) Precis! Och det är det som jag tycker är så kul en hel liten konstart det där som kräver en hel del efter fröet.
*Ulrica*
05-04-2008, 10:45
CITAT (adrian @ 05-04-2008, 11:01)  Det betyder ju att jag kan sälja precis vilka fröer som helst som kan växa upp till ett träd, och det som gör att det blir vad man kallar "litet träd" är ju att man har en liten trång kruka samt klipper grenarna så den håller sig liten. Det är ju odlaren själv som skall tvinga trädet att inte bli stort, man kan lika gärna köpa ett äpple och plantera fröerna, för det finns ju äppelträd att köpa som är "bonsaier". NÄHÄ?????? Är det sant????? Då är det ju bonsaifröerna som är en BLUFF!!!! (jo, jag vet, jag visste ju detta redan.... men det är den roligaste tradera-bluffen. undrar hur högt försäljaren skrattar varje gång en auktion avslutas och h*n stoppar ned några trädfrön i ett kuvert.)
Ing-Marie i Finnerödja
05-04-2008, 12:11
Det är inte 1 april idag........ man kan göra bonsai av vad som helst. Klipp och plåga dom med mager jord och böj, klipp av rötterna och grenar med jämna mellanrum så har ni snart en bonsai. Den som säljer frön till bonsai kan visserligen tagit fröna från en bonsai men den kommer inte att bli lika bara för det.
Jag fick en Fikus-bonsai i November som jag har lyckats hålla liv i men jag vet absolut ingenting om hur man sköter dem. Vattnar och duschar den nästan dagligen, den står i en pyttekruka i ett ostligt fönster. Näring får den nån gång då och då. Ska jag fortsätta så eller behöver jag klippa den, plantera om eller göra nåt annat? Tacksam för alla tips!
//Mollis
Christer i Falköping
05-04-2008, 14:10
Synd bara om de stackare som inte vet vilken bluff de går på och köper fröerna. Christer.
Så ni visste om att det var en bluff??????? Jag trodde ni alla hade blivit korkade... Känner man inte till vilket slit det kan vara med bonsai skötseln så visst vore det enkelt med ett litet minidvärgfrö av en korkek... Jag sålde bonsaier ett tag men de kräver lite för mycket tyckte jag (jag orkade inte med dem...). Min bror köpte en av mig till sin tjej och sade (dumt nog) att det lilla vackra trädet skulle symbolisera hans kärlek till henne. Han hade ju hört att de kan leva i 100tals år... Efter några dagar tappade det alla blad, och kort därefter var det dött... Vet man inget så kan det gå åt pipan...
Vad är det som säger att de som köper fröerna inte är insatta i hur man gör en bonsai? Mvh Fenja
CITAT (adrian @ 05-04-2008, 21:39)  Så ni visste om att det var en bluff??????? Jag trodde ni alla hade blivit korkade... Känner man inte till vilket slit det kan vara med bonsai skötseln så visst vore det enkelt med ett litet minidvärgfrö av en korkek... Jag sålde bonsaier ett tag men de kräver lite för mycket tyckte jag (jag orkade inte med dem...). Min bror köpte en av mig till sin tjej och sade (dumt nog) att det lilla vackra trädet skulle symbolisera hans kärlek till henne. Han hade ju hört att de kan leva i 100tals år... Efter några dagar tappade det alla blad, och kort därefter var det dött... Vet man inget så kan det gå åt pipan...  Har väl sett "Karate Kid" Är färsk på Odla, har aldrig varit inne på Tradera. Men har hunnit räkna ut att inlägg om Tradera handlar till stor del om hur lurad man kan bli...häpen åtminstone
Anna-Karin Lundberg
06-04-2008, 09:19
Jag passade en hund en vecka och fick som "tack för hjälpen" ett bonsaiträd. Eller rättare ett "bonsaiträd"... Givaren var eld och lågor, hade köpt ett till sig själv med. Han sa entustiastiskt "Jag trodde bonsaier var jättedyra, men det var de inte. Bara man vattnar med det här gödningsmedlet så fortsätter de vara bonsaier!!!".
Jag fick med en flaska bonsainäring och "trädet" var planterat i en liten fin kruka med fint fat. "Trädet" är en stambit av nån häckliknande planta som fått flera sidoskott. Skitfult. Och inte på långa vägar något som skulle kunna kallas bonsai. Jag klipper ned alla nya skott och håller krukan fuktig genom att den står i en plastskål med höga kaner. Fatet var på tok för grunt. På sommaren åker det ut. När givaren hälsade på här senast så kunde jag i alla fall visa att mitt "fina bonsaiträd fortfarande levde"...
För att tala klarspråk så blev han jätteblåst när han handlade "bonsaiträden". Nu var de ju inte så dyra och man får vad man betalar för - men de påstod att de var bonsaier och den tillhörande näringen som de påstod att han måste ha till heter "Bonsai food". Med tillägget "just what nature intended" - lite fel uttryck för bonsaier...
*Ulrica*
06-04-2008, 09:52
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 06-04-2008, 10:19)  "Trädet" är en stambit av nån häckliknande planta som fått flera sidoskott. Skitfult. - men de påstod att de var bonsaier och den tillhörande näringen som de påstod att han måste ha till heter "Bonsai food". Det var det roligaste jag har läst på länge här på Odla, jag skrattade så jag skrek! Är folk verkligen så korkade???? CITAT (Fenja @ 06-04-2008, 00:17)  Vad är det som säger att de som köper fröerna inte är insatta i hur man gör en bonsai? Mvh Fenja Det finns säkert en och annan insatt som köper frö (fast jag tror nog de är smarta nog att köpa frö på andra, billigare ställen). Men det står inget i beskrivningen och det är fina (stulna) bilder på flerhundraåriga träd så inte har de där försäljarna helt rent mjöl i påsen inte... Om man är intreeserad av Bonsaier så rekommenderar jag Svenska Bonsaisällskapets hemsida, där finns även ett forum.
theseraphim
06-04-2008, 10:02
"tur" för dessa säljare att det finns gott om puckon därute som går på det men det är skamligt hur mycket fuffens det finns på tradera, tycker att med alla de pengar de tjänar så kunde de väl heltidsanställa fyra-sex pers som har i uppgift att rensa bort en del av luret och stöldgodset....säljer nu tre helt nya HP bärbara datorer, aldrig öppnade då jag fick dem i present när jag hade namnsdag men jag hade ju redan ått....en sådan så nu säljer jag dessa tre. De är helt ärliga och helt nya plus att butikspriset är 15000 och du får alla tre för 15000 vid snabb affär och jag behöver pengarna snabbt...verkligen snabbt öhhhh ännu snabbare säger min lang...kompis annars bryt...blir jag ledsen. Det var lite överdrivet men det finns väldans mycke knäppt där.
ingrids
07-04-2008, 11:15
Kunde inte låta bli att mejla en av de största säljarna av bonsaifrön och fick följande snabba svar: Hej!De skiljer sig inte alls - de är exakt desamma. Jag köper av och till frön man kan göra bonsai av, när man väl fått upp plantan. Men det är exakt samma frön. Med vänlig hälsning
Så, säga vad man vill om annonsens utformning (typ missvisande) men säljaren luras iallafall inte som svar på direkta frågor.
Här är en länk för den som är intresserad av Bonsai, frön eller ej.. http://www.bonsaisallskapet.se/
man kan ju köpa ett äpple, äta upp det, spotta ut kärnorna (om man nu fick in dessa i munnen) torka dem, stoppa dem i en påse med texten. ÄKTA BONSAI ÄPPELTRÄDFRÖER endast 15:- (dum eller ej så är det ju på sätt och vis sant, OM man nu håller tillbaks tillväxten, med eller utan specialbonsainäringen...)
Ha ha ha vilken rolig tråd.Finns det folk som tror att om man så Bonsaifrö att det kommer upp ett ferdigt bonsaiträd?.Nä tror inte jag heller.Jag har sått olika buskar och träd men inte i avsikt att det ska blir bonsaier.Däremot kan man håller ett litet träd genom klippning i den storleken man vill ha.Jag har en miniek och en minibok.De växer på friland och är inga bonsaier. Hitta inte bilderna just nu.
*Ulrica*
15-04-2008, 08:39
CITAT (renate @ 15-04-2008, 09:25)  Jag har en miniek och en minibok.De växer på friland och är inga bonsaier.Hitta inte bilderna just nu. Snälla, snälla, leta fram bilderna! Jag funderar själv på att fixa med några träd så att de blir minivarianter, typ 1,5-2 meter höga...
kristerh
15-04-2008, 15:41
CITAT (Mollis @ 05-04-2008, 13:41)  Jag fick en Fikus-bonsai i November som jag har lyckats hålla liv i men jag vet absolut ingenting om hur man sköter dem. Vattnar och duschar den nästan dagligen, den står i en pyttekruka i ett ostligt fönster. Näring får den nån gång då och då. Ska jag fortsätta så eller behöver jag klippa den, plantera om eller göra nåt annat? Tacksam för alla tips!
//Mollis låter som en bra skötsel, men så småningom måste du nog klippa rötter o grenar för att behålla den som bonsai,
CITAT (*Ulrica* @ 06-04-2008, 10:52)  Det var det roligaste jag har läst på länge här på Odla, jag skrattade så jag skrek! Är folk verkligen så korkade???? Det finns säkert en och annan insatt som köper frö (fast jag tror nog de är smarta nog att köpa frö på andra, billigare ställen). Men det står inget i beskrivningen och det är fina (stulna) bilder på flerhundraåriga träd så inte har de där försäljarna helt rent mjöl i påsen inte... Om man är intreeserad av Bonsaier så rekommenderar jag Svenska Bonsaisällskapets hemsida, där finns även ett forum. Tack Ulrica, bästa tipset i denna diskusionen.
Robbanp
19-09-2011, 17:19
Aj fan, har jag blivit lurad? Jag köpte ju fröer i en auktion där de annonserades som bonsaier. Jag var visserligen ute efter trädformen så det är ju tur att de inte automatiskt blir miniatyrer.
Ja, jag är lite ironisk, men hade det inte stått något om bonsaier i annonsen hade jag aldrig kommit på tanken att prova på att göra det med en av plantorna jag borde kunna dra fram ur fröna.
Lite kul att folk fortfarande orkar reagera på sånt här på Tradera. Det är ett av de ställen man räknar med att säljarna försöker lura en, ungefär som i de flesta fysiska butiker för övrigt.
Kolla datot på ursprungsinlägget. Det är vanligt att missa att det är en gammal tåt.
kerstin z5-6
19-09-2011, 22:53
suck ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|