Full version: Gödsla ...men hur?
Åsa zon 6
Nu ska jag ställa en sån där idiotisk fråga. crazy.gif
Jag har haft trädgård i flera år nu, men aldrig förstått det här med gödsling. Jo, jag har förstått att man ska gödsla, men hur, rent konkret, gör man? Ska jag vänta tills mina perenner börjar komma upp och sedan lägga ut gödsel, men då begraver jag väl dem? Eller kan jag lägga ut det innan de har tittat fram(det borde ju vara enklare när man inte behöver sicksacka mellan plantorna). Eller ska växterna ha vuxit till sig innan jag gödslar? Jag frågade en gång en mycket duktig "trädgårdare" och hon stirrade mest på mig och sa: "Du ger väl inte en nyfödd bebis en rejäl biff?!" Så nu frågar jag här, lite mer anonymt så jag slipper skämmas blush.gif .
carpe diem
Hej, ett äldre trick, täck dina växter med obrunnen hästskit (alstrar värme) lägg bra jord ovan och ev stenmjöl eller annan mineralgödning. Naturen ser till att allt blir lagom, resten av säsongen behöver du bara vattna.
Fungerar bättre ju högre upp man kommer.
Alexander-VG-zon3
vet inte om det är så bra att slänga över obrunnen hästskit på dina perenner . den ska ju brinna minst ett år innan den används .

var bor du ?

jag gödslar perenner,rosor,buskar och träd i feb-april beroende väderlek är det tjäle och kallt och snö gödslar jag inte förens i april . men är det milt och regnigt gödslar jag i feb-mars . då gödslar jag med blåkorn sedan i maj-juni gödslar jag alla ettåriga växter och krukodlat (krukväxter) varannan vecka med blåkorn också , slutar med det i aug för allt krukodlat och ettåriga slutar jag ge när frosten tar dom . trädgården gödslar jag med kogödsel eller hönsgödsel i maj-juli slutar med det i aug .

jag bor i skåne zon 1-2 . och detta har funkat för mig sedan jag började med trädgård

så tabell

träd,buskar,perenner,rosor - första i feb-april med blåkorn,sedan organiskt gödsel i maj-juli .slutar helt i aug

ettåriga - gödslar jag jag från april-maj tills frosten dödar dom , då blir det varannan vecka

krukodlat ute ( fleråriga växter som övervintras inne ) - börjar jag i maj-april varannan vecka och slutar med det den 1aug .

krukväxter inne - börjar jag i feb och slutar i aug-sept då varje vecka .
carpe diem
Att vräka på obegränsat med obrunnen hästskit är ej att rekommendera men ett lager på någon decimeter är bra. Interaktionen mellan den kalla jorden, gödseln och det tillförda jordlagret ovan gör susen.
Lotta22
Växter behöver bara gödsel när de växer och kan ta upp kväve. Gödsel som läggs på innan riskerar att laka ur när det regnar och hamna i grundvattnet där det bidrar till övergödning av våra vattendrag. Det bästa för växter och jord är att tillföra organisk gödsel. Oorganisk gödsel såsom blåkorn utarmar jorden och minskar drastiskt mikrolivet i den. Dessutom bidrar den i stor utsträckning till övergödning eftersom den mycket lättare än organisk gödsel följer med ut i vattendragen när det regnar.

tummenupp.gif Den absolut bäst sammansatta gödseln för växter är gräsklipp/hackade blandade örter. Täck jorden mellan dina växter med gräsklipp/grönmassa, ca 5-10 cm tjockt. Upprepa täckningen någon gång under sommaren men inte efter mitten på juli. Det kommer att växa så att det knakar!
Gratis, effektivt och miljövänligt! yahoo.gif

Vill du läsa mer om grönmassa och marktäckning så finns massor här:
www.naturochtradgard.se

000.gif Passa på att beställa gratis provnummer av Natur & Trädgård här:
www.naturochtradgard.se
carpe diem
Håller helt med Lotta, hästskit är en gammal genväg från den tiden, då klippta gräsmattor var extra fint.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta22 @ 04-04-2008, 20:38) *
Växter behöver bara gödsel när de växer och kan ta upp kväve. Gödsel som läggs på innan riskerar att laka ur när det regnar och hamna i grundvattnet där det bidrar till övergödning av våra vattendrag. Det bästa för växter och jord är att tillföra organisk gödsel. Oorganisk gödsel såsom blåkorn utarmar jorden och minskar drastiskt mikrolivet i den. Dessutom bidrar den i stor utsträckning till övergödning eftersom den mycket lättare än organisk gödsel följer med ut i vattendragen när det regnar.

tummenupp.gif Den absolut bäst sammansatta gödseln för växter är gräsklipp/hackade blandade örter. Täck jorden mellan dina växter med gräsklipp/grönmassa, ca 5-10 cm tjockt. Upprepa täckningen någon gång under sommaren men inte efter mitten på juli. Det kommer att växa så att det knakar!
Gratis, effektivt och miljövänligt! yahoo.gif

bästa och bästa ,, växten får sin näring ändå kogödsel eller gräsklipp . det beror ju på vilken typ av odling man har i ett stenparti är det väl inte snyggt med massa gräs . men har man en grönskas odling är det ju mycket bra med gräsklipps lager .

växter tar upp kväve innan dom börjar växa ,, så även om man börjar tidigt så lakas det inte ur då rötterna tar upp det och lagrar och sedan använder det för att växa . gödslar man normalt och vid rätt tid så får man hoppas på att växten tar upp det och inte lakas ur . som jag använder ju både organiskt och icke organiskt .

vilket ger växten snabb start och tillför jorden nånting vilket jag tycker är bra då organiskt gödsel kan ta tid innan växten kan ta hand om det . blåkorn på våren så växterna har nåt att snabbt ta upp sedan organiskt under sommaren så växterna får näring och man jordförbättrar .

börjar man väldigt tigit och har sandjord och övergödslar så visst då lakas det ju ur massor . men under milda år som detta tar ju växterna också upp tigit men som kalla år om man börjar i april ja då tar ju växterna också upp det .

och övergödning går nog inte stoppa så lätt då både bönder gödslar plus privatpersoner gödslar överdrivet bara för det ska så va .

så jag tycker det bästa är att använda båda gödselmedel ,, och i krukodlat är det ju lätt att vattna ut blåkorn eller annat . bor man inne i staden så är det väl inte så lätt att gödsla sitt krukodlat med grönnäring .

CITAT (carpe diem @ 04-04-2008, 20:25) *
Att vräka på obegränsat med obrunnen hästskit är ej att rekommendera men ett lager på någon decimeter är bra. Interaktionen mellan den kalla jorden, gödseln och det tillförda jordlagret ovan gör susen.

jag kanske inte förstår dig riktigt ,, men vi kan reda ut det

jag tänker mig en rabbat med perenner som kommer upp på våren ,,sedan öser man på dom obrunnen hästskit och sedan jord och sedan benmjöl . då begraver man ju dom plus så bränner man bladen och gödslar väl .

men det var kanske inte så du menade ??

däremot i en köksträdgård kan det väl gå bra och man blandar det och har som jordförbättring . men att odla direkt i obrunnen hästskit tror jag inte funkar . plus alla får ju inte tag i hästskit som är färsk .
carpe diem
Allt har sin begränsning, hästskit i ett lager (obrunnen) lade man ut tidigt på våren, med jord ovan och frön. Detta gör vi inomhus numera (förkultivering, fint ord). Tidigare fanns ej lyxen av värme i hela huset, detta gjorde att man förkultiverade med hjälp av naturen. Nu för tiden har ej alla tillgång till obrunnen hästskit, men det fanns ett fungerande system före fjärrvärmen, dvs gårdsdjuren etc.
Alexander-VG-zon3
CITAT (carpe diem @ 04-04-2008, 21:22) *
Allt har sin begränsning, hästskit i ett lager (obrunnen) lade man ut tidigt på våren, med jord ovan och frön. Detta gör vi inomhus numera (förkultivering, fint ord). Tidigare fanns ej lyxen av värme i hela huset, detta gjorde att man förkultiverade med hjälp av naturen. Nu för tiden har ej alla tillgång till obrunnen hästskit, men det fanns ett fungerande system före fjärrvärmen, dvs gårdsdjuren etc.

person i fråga frågade om sina perenner som sedan ,, redan växer i marken och kommer upp på våren . tror inte det är så bra att täcka dom med ett par dm färsk skit och sedan jord . frågan va inte hur man sådde för i tiden 1800frös ihjäl .

Åsa zon 6
Brunnen hästgödsel har jag, så problemet är inte VAD jag ska gödsla med utan hur och när. Här hos mig i zon 6 har jag fortfarande flera decimeter snö och tjäle så att gå efter månader fungerar inte. Jag måste få veta hur jag kan SE när det är dags. Att snön ska bort förstår jag, men ska tjälen ur jorden innan jag gödslar? Ska perennerna ha krupit upp ur jorden? Eller ska de ha vuxit till sig ordentligt? Lägger jag bara gödslet uppe på jorden eller ska jag krafsa ner det? confused.gif
Krolliljan
Jag brukar vänta tills perennerna stuckit upp lite. Sen "bökar" jag ner brunnen kogödsel försiktigt.
Under sommaren sen blåkorn. smile.gif
Lotta22
Rötter kan inte ta upp näring om det inte finns ett bladverk. Eventuell näring som lagras i rötter kommer alltid från bladen (t ex rotfrukter som lagrar näring för blomning andra året efter sådd - vanliga växter lagrar inte näring i rötterna utan i fröna. Morötter växer inte utan blast.).

När blad utvecklats och fotosyntesen satt i gång skapas ett undertryck som gör att vatten och mineraler kan transporteras upp till bladen från rötterna. Endast då har gödseln någon verkan för tillväxten. Innan dess har organisk gödsel, typ gräsklipp och halmblandad ko/hästgödsel en jordförbättrande effekt eftersom maskar och mikroliv gynnas - men då måste det vara tjälfritt. Och regnar det mycket innan tillväxten kommit igång, så försvinner mycket av kvävet men inte så mycket som om man använder oorganisk gödsel, typ blåkorn eftersom det inte är bundet till något organiskt.

smile.gif Så vänta till tjälen försvunnit och dina växter börjat ta fart innan du myllar ner din hästgödsel. Det går bra att lägga den ovanpå jorden. Är det stora klumpar kan det vara bra att finfördela dem lite. Lägg inte på jättemycket på en gång utan vänta och se hur dina växter reagerar. Sedan kan du lägga på en gång till på försommaren om det behövs.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta22 @ 05-04-2008, 19:33) *
Rötter kan inte ta upp näring om det inte finns ett bladverk. Eventuell näring som lagras i rötter kommer alltid från bladen (t ex rotfrukter som lagrar näring för blomning andra året efter sådd - vanliga växter lagrar inte näring i rötterna utan i fröna. Morötter växer inte utan blast.).

När blad utvecklats och fotosyntesen satt i gång skapas ett undertryck som gör att vatten och mineraler kan transporteras upp till bladen från rötterna. Endast då har gödseln någon verkan för tillväxten. Innan dess har organisk gödsel, typ gräsklipp och halmblandad ko/hästgödsel en jordförbättrande effekt eftersom maskar och mikroliv gynnas - men då måste det vara tjälfritt. Och regnar det mycket innan tillväxten kommit igång, så försvinner mycket av kvävet men inte så mycket som om man använder oorganisk gödsel, typ blåkorn eftersom det inte är bundet till något organiskt.

smile.gif Så vänta till tjälen försvunnit och dina växter börjat ta fart innan du myllar ner din hästgödsel. Det går bra att lägga den ovanpå jorden. Är det stora klumpar kan det vara bra att finfördela dem lite. Lägg inte på jättemycket på en gång utan vänta och se hur dina växter reagerar. Sedan kan du lägga på en gång till på försommaren om det behövs.

vad jag lärt mig så är det så här

blad har inget att ta upp näring med utan det gör rothåren som suger upp vatten med näring i som sedan (kväve) gör att det bildas blad .

växten kan ju inte lagra näring i sina frön !! då har ju inte modern näring . att fröna har näring är för att den ska gro . på hösten drar dom ju ner näring från blad och sparar i rötter,stam,knölar . och morötter växer inte utan rot så det så . utan rot ingen blast . det bildas alltid rot först när du sår frön eller hur ,, inte blad . bladen kommer sen .

som jag skrev väntar jag tills det är milt runt +10c +5c och regn ,, då myllar man ner eller vattnar ner näring . sedan under sommaren använder jag organiskt gödsel . är du rädd för blåkorn ??

som jag skrev använder jag både blåkorn och kogödsel,gräsklipp blandat och det gynnar både växt och jord .

du skrev vänta tills växterna har kommit upp !!! , hur hade du tänkt att det skulle gå att täcka deras blad med färsk hästsskit !! sedan menar du att man ska bränna bort deras blad ännu en gång på sommaren eller ??
Lotta22
Min tanke är att försöka spara på miljön så mycket som möjligt och att i möjligaste mån undvika att kväve lakas ur och hamnar i våra vattendrag.
Nu var det ju färdigbrunnen hästgödsel det var frågan om och jag brukar inte täcka över mina växter med gödsel utan lägga den i jorden runtomkring, så några brännskador är det ingen risk för.
puskas5
Det här med gödning är inte alldeles enkelt. Det finns ju olika filosofier kring hur man ska gå till väga.
En del förordar en rejäl giva i början av växtsäsongen och ytterligare en under sommaren, dock inte för sent.
Andra menar att man ska sprida ut gödslingen jämnt under säsongen tills det är dags för växerna att börja förbereda sig för vintern.
Ytterligare andra menar att man ska anpassa gödslingen till växternas behov. Det är litet i början av växtsäsongen och ökar i takt med att växterna blir allt större. Då trappar man upp gödslingen gradvis för att sedan avbryta när det är dags för växterna att börja gå i vila.
En del menar att man ska gödsla individuellt, det vill säga iaktta sina växters utveckling och ge varje planta efter behov. En planta av en viss växt kan behöva mer än en annan planta vid ett givet tilfälle.
Jag tycker att det är svårt att veta exakt hur man ska göra och vilka råd man ska följa. Man vill ju inte gödsla för mycket eller fel så att näringen lakas ur, å andra sidan vill man ju ge tillräckligt för att få en god skörd och fin blomning.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta22 @ 05-04-2008, 20:20) *
Min tanke är att försöka spara på miljön så mycket som möjligt och att i möjligaste mån undvika att kväve lakas ur och hamnar i våra vattendrag.
Nu var det ju färdigbrunnen hästgödsel det var frågan om och jag brukar inte täcka över mina växter med gödsel utan lägga den i jorden runtomkring, så några brännskador är det ingen risk för.

jag och carpe diem diskuterade färsk hästskit dvs obrunnen ,, skriv då att du menar brunnen . som inte bränner några blad nej och går att odla direkt i plus lägga på ytan ja .

men jag vattnar ut blåkorn när växterna kommer upp och när det är milt . dvs milda år kommer perenner upp i jan-feb och rosorna ännu tidigare medan kalla år börjar jag gödsla i april . förstår du hur jag menar så då finns där ju växter som tar upp näringen plus många växter har även rotaktivetet under tjälen exempel rönnen .

Åsa zon 6
thanks.gif Nu vet jag hur jag ska bära mig åt. tummenupp.gif Oj, vad glada mina växter kommer att bli i år.
Jag har även förstått att det är lite känsligt med vad man gödslar med rtfm.gif (och då menar jag inte känsligt för växterna utan odlarna). Intressant!
carpe diem
bravo.gif Mitt i prick, det är alltid trevligt med klarsynta personer.
josohl
Väldigt intressant det där om rötterna tar upp näring innan bladen kommit igång eller inte. Jag har alltid trott som Linus och lägger på ströblandad hästskit på våren när knopparna börjar svälla. Blad tar ju upp syre och avger koldixid, men inte tar de upp och lagrar näring??? Dessutom kan man tydligt se att rötterna börjar växa innan lövsprickningen om man flyttar perenner eller buskar tidigt på våren. Pioner är kanske "värst"!
Nån som faktiskt är utbildad och kan nåt om detta så att vi vanliga troare och tyckare kan bli lite klokare?
Alexander-VG-zon3
CITAT (josohl @ 09-04-2008, 19:59) *
Väldigt intressant det där om rötterna tar upp näring innan bladen kommit igång eller inte. Jag har alltid trott som Linus och lägger på ströblandad hästskit på våren när knopparna börjar svälla. Blad tar ju upp syre och avger koldixid, men inte tar de upp och lagrar näring??? Dessutom kan man tydligt se att rötterna börjar växa innan lövsprickningen om man flyttar perenner eller buskar tidigt på våren. Pioner är kanske "värst"!
Nån som faktiskt är utbildad och kan nåt om detta så att vi vanliga troare och tyckare kan bli lite klokare?

jag jobbar på plantskola och har haft kurser i både jord och gödsel .
Bassam
Hej
Jag tycker att säga att bladen med hjälp av solen ger syra och släppar kolioxid på dagen, och gör tvärtom på kvällen och natten men också de är som fabriken tar vatten och näring från rötter och bilder protein socker olika material och sen sprider den här material till hela växter kroppen.
Lycka till, H: Bassam
Jan Lindgren
Hej!
Jag har läst undersökningar om att åtminstone vedartade växter tar upp näring under tiden de är bladlösa.
Mineralgödsel är lätt att sprida i flera omgångar under säsongen vilket är det bästa alternativet ur växt och miljösynpunkt. Ur växtens synvinkel är det optimalt att det tillförs lite näring varje dag. Jag använder ofta osmocote som avger näring under lång tid. Mineralgödsel ökar även humushalten i jorden eftersom det ger ökad tillväxt. Naturligtvis ökar humushalten ännu mer om man tillför organiska ämnen som torv och naturgödsel.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jan Lindgren @ 12-04-2008, 12:02) *
Hej!
Jag har läst undersökningar om att åtminstone vedartade växter tar upp näring under tiden de är bladlösa.
Mineralgödsel är lätt att sprida i flera omgångar under säsongen vilket är det bästa alternativet ur växt och miljösynpunkt. Ur växtens synvinkel är det optimalt att det tillförs lite näring varje dag. Jag använder ofta osmocote som avger näring under lång tid. Mineralgödsel ökar även humushalten i jorden eftersom det ger ökad tillväxt. Naturligtvis ökar humushalten ännu mer om man tillför organiska ämnen som torv och naturgödsel.
MVH
Jan Lindgren

TACK !!

så jag menar också .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon