Full version: Lavendelfrön
mrsgreen
Detta är 4e året jag försöker odla fram egna lavendelplantor från frö.
Jag gör som det står på baksidan av fröpåsen, in i kylen - lättfuktad. Väntar 1 månad och 2 mån..... men händer absolut ingenting.
Varje år samma visa...vad gör jag för fel??

Hur gör ni??
Alexander-VG-zon3
du kan ju annars så dom ute i krukor som du sätter nära väggen .
Cathis
Jag satte frö från vit lavendel (odlas erbjudande) dom fick ingen kylperiod alls,
grodde ganska snabbt i rumstemperatur, dom flesta av fröerna
Wilmer
Första gången gjorde jag som det stog på påsen. Fick faktiskt två plantor. Sedan har jag odlat som allt annat, då har de kommit som ogräs! Så, prova att variera så märker du vad som fungerar.. Mitt tips!
Lemonne

Den vita lavendeln från odla grodde jättelätt, den vanliga lavandula officinalis grodde ännu lättare - efter bara tre dagar med undervärme.

Strunta i kylperioden - lavendeln gror utan den!
Greta i Österbotten
Pröva att köpa färdigt kylbehandlade frön från Jelitto.Du kommer garanterat att få plantor så det räcker både till dej själv och till släkt och vänner.
Lycka till!
Rihane
Köpte vanlig lavendel sådde i kruka som stått ute i vinter....inget har grott no.gif men jag väntar innocent.gif 18 månader har inte gått rtfm.gif
Köpte vit lavendel sådde inomhus som vanliga sommarblommor i popuplåda, grodde på några dagar. blink.gif wub.gif
Maria S i Skåne
Skicka ett frankerat kuvert så kan du få frö av mig. Jag tog egna frö i höstas och sådde ute för nån månad sen, 102% har grott! flirting.gif Jag har Lavendelplantor så det räker till hela släkten. tummenupp.gif
Det är vanlig blå Lavendel.
Karla
Hej !
Enklaste sättet att få fler lavendelplantor är att sätta sticklingar. Klipp plantan på våren och ta reda på halvt vedartade sticklingar och sätt i sandblandad jord i krukor som får stå ute. På sensommaren har du färdiga plantor. På detta sått har jag fixat en lavendelhäck till rosrabatten, har alltid några plantor på gång att fylla i luckor eller att ge bort.
Grå
Jag har faktiskt lyckats med mina lavendelfrön i år, halleluja! De fick stå i uthuset under de två kallaste veckorna - det var ju typiskt när jag hade räknat med att temperaturen skulle gå ner till max -3 under nätterna och så dimper mätaren till - 16... Nu har jag 84 små plantor som växer och gror på fönsterbrädorna och nu undrar jag hur stora de ska vara när man planterar ut dem?
Sussie F-Flower
CITAT (Cathis @ 04-04-2008, 21:07) *
Jag satte frö från vit lavendel (odlas erbjudande) dom fick ingen kylperiod alls,
grodde ganska snabbt i rumstemperatur, dom flesta av fröerna

Samma här. Vit lavendel, ingen kyla.
Men, ååååå vilka små och pyttiga växter att skola ut. Jag hade sönder flera stycken...
Rihane
CITAT (Rihane @ 05-04-2008, 11:39) *
Köpte vanlig lavendel sådde i kruka som stått ute i vinter....inget har grott no.gif men jag väntar innocent.gif 18 månader har inte gått rtfm.gif
Köpte vit lavendel sådde inomhus som vanliga sommarblommor i popuplåda, grodde på några dagar. blink.gif wub.gif

Nu har den vanliga lavendeln grott också tongue.gif
160kvm stort hus
Hej!
Sår ni i vanlig såjord eller ska man så i vanlig plantjord?

Alt såjord tunt lager sen plantjord under. Men tanke på att dom är så ömtåliga?
Lemonne

Jag sår i vanlig plantjord!
Rihane
Den vita lavendeln: Som vanliga sommarblommor. Såjord i en pluggbox på fönsterblecket, dom är numera omskolade i krukjord några har jag planterat på växtplatsen, har inte varit någon frost de senaste nätterna men jag har gullat lite med fiberväv i allafall.

Den lila lavendeln: Som perenner ute på balkongen i höstas. 10-11 cm kruka med plantjord perlit och vermicullit vid väggen i en brödback ovanpå en upp och nedvänd brödback och fiberväv, under och över, täckte över lite med pressening för att skydda främst mot blåsten. För tre veckor sedan åkte krukan in i ett plastväxthus-med-blixtlås. Är inte stora nog för omplantering...

Den vita lavendeln var lätt att hantera vid omplanteringen eftersom jag hade den i pluggbox, ....tror jag lät bli att andas där i några minuter. innocent.gif

Ser fram emot att ha både vit och lila lavendel i en kruka wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon