Jag har en massa dahliaknölar i källaren. När är det tid att plantera dessa?
Hur djupt ska dom stå? Speciell näring?
Jag bor i Skåne.
Tacksam för alla odlingsråd i frågan.
Jag bor i zon 4, och brukar sätta ner mina knölar i mitten av maj, i rabatten. Brukar sätta dem så att knölarna är täckta med jord. Ska du ha dem i krukor så kan du ju redan nu sätta ner dem & väcka dem. men kanske ni har såpass varmt i jorden att du kan sätta dem där också.
Du kan säkert gräva ner dom nu i zon 1, men blir det frostnätter måste du skydda det som kommit upp med fiberväv, det är länge till juni. Jag gräver ner mina ganska djupt i april, då tar det ca en månad till dom tittar upp och så vattnar jag aldrig vid planteringen, då kan dom få för bråttom upp. Jag blandar i kogödsel på påse i den jord dahliorna ska växa i, generöst med gödsel ska det vara och vattna mycket vid torka hela sommaren.
razzmatazz
06-04-2008, 18:04
CITAT (TEZZ @ 04-04-2008, 22:29)

Jag har en massa dahliaknölar i källaren. När är det tid att plantera dessa?
Hur djupt ska dom stå? Speciell näring?
Jag bor i Skåne.
Tacksam för alla odlingsråd i frågan.
Lyckliga zon-ettare som du kan kanske plantera ut dem redan nu - i zon 4 väntar jag till slutet av maj om jag direktodlar. Men för att få i gång dem tidigare utan frostrisk sätter jag dem grunt i krukor inomhus redan nu i början av april. Vattnar väldigt sparsamt tills de kommit upp.
Angående planteringsdjup - det finns en artikel om dahlior på
http://www.odla.nu/artiklar/dahlian.shtml . Där står det bl.a. att dahliorna planteras grunt så att knölarnas ovansidor ligger precis under jordytan. Men det kanske inte är så supernoga.
Gödning vill de ha mycket av - hela sommaren!
razz
Tack för alla tips om dahliaknölar.
Nu är dom i jorden!
Hej Dahliavänner
Min vita Dahlia har slagit ut för nån dag sen. Mycket senare än de röda och cerisefärgade. Men den som väntar på något gott...
Mvh Tepa
visst är dom underbart vackra
Javisst, Rissen. Denna vita Dahlia är alldeles pinfärsk.
Tepa
dahlior knölar plantera i stora krukor på våren för att de blomma tidigt ,plantera ut när risk till frost över, näring ska ge regelbundet under sommar,
Obs; knölarna ska ha två ögonen , om de plantera ut avstånd 50-70cm, om du toppa dem , de blir 15 cm de blir tätare. Och knubbigare.
H: Bassam
Myosotis
25-08-2008, 08:44
I år planterade jag en del dahlior i krukor inomhus, de fick sen vara ute när det var varmt och inne kalla nätter. Minns inte när jag planterade ut dem, men det var ganska sent, sista frosten kom ju i juni.
De andra fick vara ute på en gång, djupt nergrävda i april. Det tog evigheter innan de började titta upp, men det var ändå de som började blomma först, och de är också större och har fler blommor (många olika sorter). Så att plantera i kruka verkar rätt meningslöst tycker jag, det ska jag inte göra om.
Skåne, zon 3.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.