Full version: botaniska tulpaner
kerstine
vad käneteckanr en botanisk tulpan? det var nån som sa att vill man ha återkommande blomning år efter år utan att göra något extra med lökarna ska man välja botaniska tulpaner. hur hittar jag dom?
nilla
Odla säljer ett paket just nu
http://shop.odla.nu/2/webshop/shop.asp

Dom kallar det vildtulpaner men såvitt jag förstår är det samma sak.
Större gardencenters brukar ha också, t.ex Plantagen.

Gunilla
Hannele
Det finns lite botaniska tulpaner på vilket varuhus som helst; coop, ica...
Det bästa försvinner alltid först.

Före midsommar kan man beställa från Botaniska, Göteborg:

http://w3.goteborg.se/botaniska/

Jag beställde Tulipa kaufman 'Shakespeare' där till min Shakespeare-hörna.
Cilla
CITAT (kerstine @ 13-08-2003, 09:12)
vad käneteckanr en botanisk tulpan?

De är mindre, lägre, har små lökar med bättre förmåga att föröka sig än kultiverade tulpaner. Jag tycker att de har mycket vackra former.

Men så vidare värst spridning på dem har jag inte sett. De är inte lika spridningsvilliga som scilla, snödroppe eller gammaldags krokus.
Louise i Göteborg
CITAT (Cilla @ 13-08-2003, 10:30)
Men så vidare värst spridning på dem har jag inte sett. De är inte lika spridningsvilliga som scilla, snödroppe eller gammaldags krokus.

T. tarda sprider sig som ogräs. Mycket vackert ogräs rolleyes.gif
Ingo
Jag har också T. Tarda som förökar flitigt. Satte 10 lökar hösten 2000 och hade över 30 redan sommaren -02.
Den är förresten exempel på en botanisk tulpan som inte är liten - mina blir mer än halvmeterhöga.
kerstine
ska jag alltså leta efter tulpaner betecknade vildtulpaner?
Louise i Göteborg
Titta efter begrepp som vildtulpaner, botaniska tulpaner, tulpaner lämpliga för förvildning. Eller tulpaner där vetenskapligt namn anges i stället för sådana där tjusiga försäljningsnamn.
Detta är trevliga växter, tyvär lika populära hos rådjuren som övriga....
Ingo
En liten uppdatering på mina Tulipa Tarda: Var tvungen att gräva upp en liten bit av min rabatt i förmiddags för att ta bort ett rotskott från en ihjälfrusen Robinia. Fann att tre T. Tarda-lökar som sattes för tre år sen hade alstrat över 40 sidolökar... Det är vad jag kallar förökning!
scorpan
CITAT (Ingo @ 14-08-2003, 16:30) *
En liten uppdatering på mina Tulipa Tarda: Var tvungen att gräva upp en liten bit av min rabatt i förmiddags för att ta bort ett rotskott från en ihjälfrusen Robinia. Fann att tre T. Tarda-lökar som sattes för tre år sen hade alstrat över 40 sidolökar... Det är vad jag kallar förökning!

synd de inte går att skickas.... ;D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon