Kajsa
Thisbe är också en Pemberton ros från 1918, föräldrar okända. Blir en liten buske ca 1.20 - 1.5 m, rosen har söderläge, skyddat mellan väggar, men växer nära John Cabot som bestämmer vilkoren. Köpt för det var en zon 4 ros, men jag tycker alla myskrosor är klena här utom Mozart. Thisbe fryser alltid ner oavsett hur vintern är.

Doftar starkt, får många små nypon, frisk, men ganska klen

Blomman blir sedan nästan vit, blommar även höst
AnnammA
Jo, det finns en "Thisbe" i vår trädgård också, men den fanns inte med på ngn bild(ingen digital, iallafall). Vår ros är också rätt så klen - det kanske beror på att den är planterad intill ett litet stenparti, och att den ända till förra sommaren hade en vildväxande vintergröna till konkurrent...Vintergrönan är förpassad till skogen, och det ser ut som om "Thisbe" har vuxit till sig efter denna manöver. Får se hur det blir nu till blomningen...
svennis
Hittade en bild på Thisbe, en favo. Vilken doft rolleyes.gif

Thisbe.jpg

Kajsa
Det var Skåne stuk på den rosen svennis, vilken underbart stor Thisbe och alla knoppar ! Det förstärker bara min känsla att dom har det lite för kallt hos mig rose.gif
Om man vill ha liknande färger kan man lika väl sätta Austinrosorna Crown Princess Margareta, Graham Thomas eller Charles Austin, dom klarar sig mycket bättre i min trädgård.
svennis
Plantan är nog 20 år, brukade frysa ner även här, jämns med marken, men inte de sista åren.
Kajsa
Kan den frysa ner till marken i zon 1, nu blir jag förvånad, men ändå så stor och fin, den hämtar sig. Tycker även mina myskrosor hämtar sig bra i juli och blommar sedan hela sensommaren/ hösten, det är inte dumt det heller.
AnnammA
Jomen, läget kombinerat med hur vårvintervädret varit, och ett par års tillväxt, påverkar nog rätt så mycket hur stora exemplar man får. I läge 1-2 är blåst och barfrost stora fiender till hur rosorna klarar vintern.

CITAT (svennis @ 06-04-2008, 09:16) *
Hittade en bild på Thisbe, en favo. Vilken doft rolleyes.gif

Thisbe.jpg

Det var den bilden jag sett i ditt album på Thisbe.!!!

Förresten, tror jag rosen är döpt efter en grekisk gudinna: gudinnan Thisbe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon