vi har röjt upp på vår baksida av tomten där jag avser att bygga lite såbäddar för ett hushållsodling. Marken är berg, så vi har röjt grus och ogräs och annat bråte därifrån. Tyvärr har förra ägarna av tomten använt platsen (iallafall delvis) som skräpplats, vilket innebar att under röjningsarbetet upptäckte vi att man dumpat ett gammalt fönster där som låg under allt ogräs. Det upptäcktes alltså inte förrän man satte spaden i skräpet, och glaset gick sönder.
Även om vi försöker plocka bort allt glas vi ser, finns det helt klart många små glasflisor kvar i jorden som vi slängt åt sidan.
Min initiala reaktion är att den jorden (för det är ganska mycket jord, mycket långt gräs som med lite komposteringstid borde bli bra kompost och jordförbättrare) vill jag inte använda. Tänk att sitta och äta sina egenodlade morötter eller potatis och helt plötsligt bita i en glasskärva.

Men kanske jag är för orolig. Vad är risken att glaset så att säga letar sig "in" i markodlat (dvs lök, potatis, morötter, rädisor, osv osv)? För tomater osv där bäret/frukten/grönsaken är ovan mark finns det ju inga risker (annat än när man gräver runt för plantering) antar jag.
Ola