Skulle gärna vilja ha tips på goda och nyttiga drinkar/smoothies, sådana som man kan mixa ihop själv på frukt, grönsaker, yoghurt, juice och liknande...
Sussie F-Flower
05-04-2008, 09:31
Hej humla!
Jag brukar använda vanlig 3%ig A-fil som jag stavmixar med: frysta hallon, frysta blåbär, konserverad ananas, banan, vinbär ibland. (ibland lite grädde också...)
Mycket uppskattat av alla barn också. (blir ju som mjukglass nästan)
Ibland har jag bara frysta hallon hemma, då går det lika bra. Eller två av ingred. Brukar liksom ta det jag har hemma.
Tips: en halv näve färska myntablad i mixen så är du pigg resten av dagen.
Lycka till.
Sussie F-Flower
05-04-2008, 09:37
Oj då!
Glömde att uppge mängden!
Jag lägger alltid i fruken först i en bunke.
Volym: ca 1 liter frukt + ca 1 liter fil, inte så noga egentligen, bara det täcker frukten så att det inte stänker i hela köket!!! Det blir såååå gott ändå.
Barley water
Ingredienser
Portioner: ca 3 liter
1/2 dl korngryn
1 l vatten
3 citroner
1/2-1 dl socker
2 l vatten
Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Lättlagat
Gör så här
GÖR SÅ HÄR:
1. Koka korngrynen i vattnet i ca 30 minuter.
2. Borsta citronerna väl i varmt vatten. Skala dem. Lägg skalen samt socker i en bunke.
3. Koka upp 2 liter vatten och häll det kokande över ingredienserna i bunken. Häll korngrynsblandningen i bunken och låt svalna.
4. Pressa juicen ur citronerna. Häll den i bunken. Sila drycken och förvara den kallt.
Servera barley water väl kylt och gärna med isbitar.
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recep...receptid=297571
MariaÖrebro
05-04-2008, 18:10
Jag brukar göra smoothiesar med 3 dl mild naturell lättyoghurt eller 3 dl yoghurt med honung, 1 banan och en stor näve frysta hallon, blåbår, björnbär eller lite av varje. Mixa och häll upp i glas!
Smoothiesar gör jag ungefär som MariaÖrebro. Jag brukar inte vara så noga med mängderna, det brukar bli bra om jag höftar lite... (vadå för lat för att mäta?)
Vill tipsa också om att blanda kesella (vanilj) med frysta hallon (eller annan frukt).
Det blir lite glasslik konsistens och är väldigt gott!
Tack för alla tips! Här ska det testas
elleave
09-04-2008, 23:56
smothies gör jag ungefär som ovanstående. En annan favorit är mjölk, vaniljglass, banan och chokladpulver efter smak till en god milkshake. eller byt ut choklad och banan mot annan frukt eller bär.
Jordgubbsdrink, per glas:
3 cl ljus rom, gärna mangorom
4 stora mogna jordgubbar
1 tsk florsocker
1 dl utspädd flädersaft
Kör allt med en stavmixer eller liknande
Servera med krossad is i glaset och en limeklyfta eller hel jordgubbe på kanten
Har lite andra recept i boken till min multimixer som jag kan återkomma med
Chamomille
15-04-2008, 16:53
I morse tog jag ca 1.5 dl frysta jordgubbar och lika mycket naturell yoghurt. Sen lite honung och ca 1 msk linfrön. Sen körde jag allt i mixern. Mums...
Fru fet
15-04-2008, 20:24
Har du en mixer? Min favorit är att helt enkelt mixa is med ananas eller mango, ev lite hallon i också, eller apelsin. En skvätt vatten kan behövas också. Ja vilka (mjuka) frukter som helst egentligen, (utom kiwi som blir för skarpt i smaken för mig). Jättegott tycker jag som inte är någon älskare av mjölkprodukter.
jenny
Smoothies gör jag väl ungefär som MariaÖrebro, fast känner jag mig på lyxigt humör åker det ner någon deciliter lättglass i geggan också - gärna choklad!
skogstroll
20-04-2008, 11:33
vaniljglass o frysta blåbär, hallon etc brukar bli gott i en mixer
CITAT (skogstroll @ 20-04-2008, 12:33)

vaniljglass o frysta blåbär, hallon etc brukar bli gott i en mixer

Oja, och väljer man bara "rätt" glass behöver det inte bli mer onyttigt än en fruktsmoothie.
Rosmarin
25-04-2008, 12:02
Riven färsk ingefära som kokas i en liter vatten och sedan får dra i ca 20 minuter. Sila och söta efter smak med honung. Drickes kall eller varm. Lite stark och spännande smak. Styrkan beror på hur mycket ingefära man tar, jag brukar ta ca 1 dl grovriven.
Ingefära är väldigt bra för hälsan och används mycket i den österländska läkekonsten.
Denna dryck är en dunderkur bl.a vid förkylning då den bör drickas varm. Men också enormt svalkande att drickas en varm sommardag t.ex.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.