Full version: Jordgolv
lol
Finns det någon här som har jordgolv i sitt växthus? Det är vad jag helst skulle vilja ha för att få så mycket utekänsla som möjligt. Men det verkar inte vara någon som har det... så jag börjar undra om det är dumt kanske. Kan en förvirrad själ få några råd om fördelar och nackdelar med jord på golvet? Att det blir svårare med jordbyte i markbäddar vet jag i alla fall. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har bara jord och det är toppen nu på våren då jag odlar primörer i jordbäddarna, även utan värme kan man odla en hel del grönsaker innan det är dags att plantera tomater.

Jag byter inte all jord varje år, jag brukar gräva bort en del jord i halva växthuset på hösten. Det brukar vara den bädden jag har haft tomater i (jag varvar tomatodling i höger och vänster odlingsbädd). Jorden jag grävt bort lägger jag i rabatter och på rosorna. I den utgrävda bädden ställer jag ner alla fleråriga växter jag odlar i krukor/hinkar typ. hallon så får de övervintra där. Till våren då jag lyfter ut all växter så lägger jag dit ny jord.

En stor fördel med jordbäddar är att det inte torkar ut så snabbt, vattnar jag rejält i växthuset och ser till så vädringen är bra kan jag åka bort i flera dagar även under den allra soligaste och varmaste perioden under sommaren utan att behöva fixa någon som vattnar. Odlar man i hinkar och dyl. måste man vattna ganska ofta när det är varmt.
lol
Tack Åsa för ditt svar - det känns väldigt bra att höra någon som har jordgolv och att det fungerar. Stort tack! rose.gif
Eva 33c
Jag har också jordgolv och använder växthuset ungefär som Åsa. Jag har 3 bäddar ( u-form) och flyttar runt odingarna tomat-gurka-övrigt ( = parika och annat som odlas i krukor uppepå jorden, blir lite vila det året i markbädden) Jag byter 1/3 av jorden lite godtyckligt då och då... Det har funkat bra hittills, ca 13 år. Med jordbäddar kan man också utnyttja utymmet mellan de större plantorna till sallad ärter basilika mm
Men i mitt hus finns ingen sittplats eller så, det är enbart för odling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon