Min syster var i Thajland i mars och hon plockade massa med frön, sticklingar och köpte ett par buskar till mig också. Det mesta ha börjat gro och jag är väldig glad fast har absolut inge idé vad jag har fått. Tillsammans med buskarna fick jag massa ogräs som jag omplanterade för att se om det blir något intressant. Allting växer fint och frodas och en växt är speciellt gullig och jag undrar vad är detta? Under löv fiinns det pytte-små blommor supersöta! Försökta att fota de men de är 1 mm stora och min kamera klarar inte sådant jobb men själva växten ser så här ut:
[attachment=16328:DSC01870.JPG]
ingrids
06-04-2008, 12:48
Jag är rädd att jag blir sträng polis istället för att ge dig det svar du hoppats på eftersom din syster inte tyckts ha tagit reda på alls vad hon tagit in i Sverige. Risken/ chansen finns att hon fört in något direkt oönskat i Sverige, och efter de nya skadedjur och sjukdomar vi redan fått in har jag väldigt svårt att inte reagera. Läs gärna mer på
http://www.odla.nu/artiklar/stickling_eller_tva2001.shtml/Ingrid
mogge92
06-04-2008, 14:54
ja, vi gör en polisanmälan när vi änder håller på , eller vad

Men det är klart att man tar fröer och sticklingar när man är utomlands, undrar hur många odlaiter som inte gjort det när de varit utomlands.
DragonLady
06-04-2008, 15:05
Jag har inte gjort det för jag trodde det var förbjudet? speciellt i Thailand skall man akta sig för att ha med misstänkta saker i väskan.. hua mig
mogge92
06-04-2008, 15:11
ang Thailand vet jag inte, men jag vet att i princip alla mina bekanta som är någorlunda intresserade av växter har väl tagit med såg några frön när de varit utomlands. Jag anser det inte vara så fruktansvärt.
ingrids
06-04-2008, 15:20
Mogge - jag hade inte reagerat alls lika hårt om det handlat om frön, det är inte lika stor risk att sprida sjukdomar och ohyra på det sättet, även om jag tycker man bör tänka sig för litegrann.
Vad jag gick igång på var sticklingar och buskar med jord som tydligen var full med ogräs - det kan sprida vad som helst.
sqrulan
07-04-2008, 08:45
Min dotter är i Thailand just nu och hon har samlat lite fröer som
hon ska ta hem till mej,men nu blev jag orolig.
Vad kan hända om om dom hittar fröerna vid en genomgång i
tullen?
Jag vill ju inte att hon ska få problem för min skull.
MariaÖrebro
07-04-2008, 16:14
CITAT (sqrulan @ 07-04-2008, 09:45)

Min dotter är i Thailand just nu och hon har samlat lite fröer som
hon ska ta hem till mej,men nu blev jag orolig.
Vad kan hända om om dom hittar fröerna vid en genomgång i
tullen?
Jag vill ju inte att hon ska få problem för min skull.
Har du sett filmen Bangkok Hilton.........?
mogge92
07-04-2008, 16:19
okey då kan jag hålla med dig ingrid

missuppfattade ditt inlägg lite.
sqrulan
07-04-2008, 17:54
Nej den har jag nog inte sett! Filmen Bangkok Hilton alltså.
ingrids
07-04-2008, 20:57
Sqrulan - de thailänska myndigheterna vet jag inte om de har till jobb att reagera på något annat än utförsel av utrotningshotade växter eller växter som inte får föras ut ur landet av andra orsaker.
Det är de svenska myndigheterna som har till jobb att hindra att växter eller sjukdomar förs in som ställer till det på det sätt som björnloka, mördarsniglar och andra växter och skadedjur har gjort tidigare i historien. Det är för att vara mer säker på att man inte ställer till något sånt man ska skaffa ett intyg på att de växter man tar med sig är ok att ta in i EU.
sqrulan
08-04-2008, 10:30
Ja fy om det skulle komma in fler hemska djur som mördarsniglarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.