skogstroll
05-04-2008, 12:15
I höstas planterade jag en Festiva Maxima-pion jag fick av mamma... men borde den inte titta upp nu?

Min bondpion jag flyttade förra hösten till strax bredvid ser väldigt nöjd ut med saftiga knoppar däremot.
Maria82a
05-04-2008, 13:17
bra fråga du...den kasnke inte har vaknat till liv änn...vänta och se...
Pioner klarar sig inte så bra om de delas och flyttas i full växt utan de mår bäst av att delas och flyttas på sensommaren. Och vid sen höstplantering riskerar man att rötterna fryser upp.
Pionen tillhör de växter som lagrar upp näring i sina rötter för att kunna starta tillväxt och blomning tidigt på säsongen. Förutom de näringslagrande rötterna har den tunna sugrötter som står för själva insamlingen. Rottillväxten börjar tidigt på hösten och är aktiv fram till mitten av sommaren. Det är därför som pioner vanligen hanteras barrotade mellan augusti och oktober. Ju tidigare en barrotad pion planteras på hösten ju bättre hinner den etablera sig och skicka ut sugrötter. Sugrötterna gör också att pionroten fäster i jorden och minskar risken för uppfrysning under vintern. För att vår eller sommarflytta en etablerad pion bör man vara extra försiktig med de tunna sugrötterna. De är dessa som håller pionen saftspänd och ger möjlighet till assimilation och näringsinlagring för nästa års tillväxt och blomning. Gräv så att det blir en rejäl rotklump, så stor att inga rötter skadas.
Omplantering som betyder delning och skador på rotsystemet, och då är det inte bara de grova näringslagrande rötterna utan även de tunna sugande rötterna, innebär att pionen förlorar av sitt rotlager med näring och måste ladda upp under några år.
skogstroll
05-04-2008, 13:30
aha... tack för ditt fina svar. Tror jag planterade den (liten planta) i augusti-september nångång. jag hoppas den kommer upp!
Bondpionerna brukar komma upp lite tidigare än luktpionerna, så vänta ett tag så kommer säker din Festiva Maxima också upp.