Elvira83
Jag har försökt ordna grönsakerna utefter var jag kommer ihåg att de var förra året när vi var på visningen av huset *whoho, fortfarade glad att vi fick det*.... Har dessutom försökt att gruppera dem som jag har förstått att dom trivs och utefter deras näringsbehov.

Men vad ska jag ha i ruta 5? Finns det något som kan/ska växa på samma plats år efter år som jag kan ha där, förutom rabarber? Eller ska jag satsa på tagetes, ringblommor och andra blommor som lockar till sig insekter? Eller ska dem planteras runt mina fyra "bäddar" för att få bästa effekt?

Var någon stans får jag in rädisor i denna planering?

confused.gif

/Elvira
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns mer fleråriga grönsaker än rabarber ex. slingerspenat, jordärtskocka, good king henry, sparris och det finns ju även kryddväxter.
Rabarber blir dock stor med tiden och bladen brukar kväva det mesta runtomkring så är det en liten växtruta kanske det bara är rabarber som får plats där.

Rädisor kan du så där du har plats, ofta odlar man ju dem tidigt på säsongen + de växer snabbt och skördas snabbt så man kan ju ex. så en tidig omgång så fort jorden reder sig där man ska ha squash, även om du sätter ut plantorna i juni så har du hunnit skörda alla rädisor innan squashplantorna vuxit sig nämnvärt stora.

Jag föreslår att du även sår lite mangold en rad på 1-2m ger massor av blad att skörda under större delen av sommaren + ofta klarar de frost bra på hösten så en bra höst kan man skörda länge (mangold är en släkting till rödbetan så den kan odlas i samma bädd).

+Ska du inte ha några baljväxter typ ärtor och bönor? Om du skördar tidig potatis kan du ju ex. peta ner lite sockerärtsfrö där och få ytterligare en skörd på samma ställe, sockerärtor brukar kunna sås i omgångar under en bra bit in på sommaren de växer ofta ganska snabbt.

Om du ska plantera blommor runt någon växtbädd säger jag bädd nr 2 jag tror inte att de blommor du nämner klarar av att konkurrera med ex. potatis, squash och kål deras bladverk brukar kväva växter som står för nära.
Elvira83
Tack för svaret!

När jag har läst har jag förstått det som att ärtor och baljväxter kan räknas som gröngödslingsväxter, så jag tänkte ha dom där och potatis i skifte 3. Har än så länge bara tänkt ha en tidig potatis, så det blir ju tom där sen. Bra ide det där om sockerärtorna *kan inte få nog av dem*.

Du förelår alltså morot, rödbeta, lök och mangold i bädd nr 2? Bäddarna mäter 1,2 meter x 7 meter. Är det stort eller litet? Hur mycket kan jag räkna med att få av allt i bäd nr 2 om jag odlar de fyra grönsakerna jag nämnde ovan?

Vanlig plocksallat, var får jag in den? Kan den odlas i den lilla jordplätten (nr 5) år efter år, tillsammans med t.ex ruccola?

Kan ju tillägga att jag tänkte gödsla bädd 1 ordentligt nu i dagarna, bädd 2 får lite gödsel medan bädd 3 inte får någon gödsel alls.... Däremot tänkte jag förbättra jorden i alla bäddar genom att blanda i planteringsjord. Är det helt galet?

/Elvira
Lisbeth zon2
Fin bild, du kan också leka lite genom att göra det vackert, blanda lite sommarblommor och så växelvis eller i vackra formationer.
Åsa, mälardalen zon 2
Ruccola odlas ungefär som rädisorna de brukar bara gå upp i blom på sommaren så man brukar så för en tidig skörd + man kan så en ny omgång i slutet av sommaren för höstskörd. Jag skulle inte odla ruccola på samma ställe år efter år ifall det är den ettåriga varianten, ruccola hör till kålfamiljen. Det finns en flerårig ruccola som är sådär härdig ofta överlever den bara vintrarna ett par år upp till mellansverige och under den tiden kan man ju odla den på samma ställe år efter år.

Sallat brukar jag odla där jag hittar en plats den brukar inte vara så kinkig.

Jag tycker det låter som du har en hel del plats jag har mycket mindre plats att odla på men om man lär sig vilka växter man kan så efter att man skördat av en annan kan man utnyttja platsen maximalt. Exakt hur mycket man får beror ju lite på sorterna + hur du vattnar och gödslar.

Man kan dock kolla i runåbergs fröers groningstabell på ungefär hur många kilo man får på en 10m rad ifall man håller rekommenderade avstånd.

http://www.runabergsfroer.se/html/groningstabell.htm

Kan tillägga att det inte är någon brådska att gödsla bädden där kål/gurka/squash ska vara det dröjer ju länge innan du kan plantera ut de växterna och blir det en regnig period kan ju en del av näringen hinna lakas ur. +Dela upp gödselgivorna, så mycket behöver inte växterna i början men sedan när de sätter fart brukar de behöva gödas.
Elvira83
Åsa, tack för fina svar.

Bra tänkt det där med gödslingen... jag är visst lite ivrig att få sätta igång whistling.gif
Men när jag sedan ger gödeslgivor, visst ska jag bara mylla ner den lite runt plantorna... hur många gånger per säsong ska man gödsla? Som jag har förstått det så är det krävande växter som t.ex. kål som behöver gödslas extra...?

Du är verkligen en klippa som tar sig tid att svara på mina frågor... visst måste jag göra egna misstag för att lära mig, men det är toppen att få hjälp på vägen så att man inte gör de STORA misstagen!!! thanks.gif

/Elvira

Åsa, mälardalen zon 2
Hur ofta man gödslar beror ju lite på vad det är man gödslar med och hur vädret blir (blir det varmt vattnar man ofta = näringen brukar ta slut snabbare) + hur växterna mår. Ofta ger jag en grundgiva någon/några veckor innan jag planterar ut och sedan vattnar jag bara i flera veckor. När det gäller hungriga grödor brukar jag ofta börja vattna med gödning någon gång i veckan när de satt fart att växa ordentligt, + blomma när det gäller squash. Orsaken till varför jag vattnar med gödning är att jag odlar sånt som squash i markväv så det går inte att mylla ner något. Ofta använder jag hemgjord gödning (nässelvatten).

De växter jag kan mylla ner mera gödning hos gör jag kanske det ett par gånger under säsongen el. så lägger jag på gräsklipp runt grönsakerna det funkar också bra som gödning.

All näring man tar bort från jorden i form av skörd måste man ersätta.
nina L
ringblommor och tagetes lär hålla kålmasken borta. JAg ska pröva det i sommar för att se om det stämmer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon