Viveka
Idag har min plåtslagarkompis levererat prototypen till snigelstaketet, och jag är supernöjd!

Det är diskret, snyggt, heltätt, stabilt, och till och med jag, som är teknisk idiot, klarade att montera det själv med minimal handledning. En bieffekt som jag inte ens tänkte på från början, är att det nu är mycket lättare att hålla plattgången utanför grönsakslandet fri från jord, när man gräver och hackar innanför stängslet, eftersom nivån innanför kan vara 10 cm högre än på utsidan , utan att spärrfunktionen påverkas.

Mitt grönsaksland är 2x4 m, vilket passar bra till standardmåtten på plåtarna, som är 2x1.2 m. Han vill ju utnyttja materialet så effektivt som möjligt, för att hålla nere kostnaden, men kan tydligen klippa till passbitar efter mått utan större problem, t.o.m. efter att han bockat plåtarna..

Nästa steg i experimentet blir nu att få området innanför staketet 100% snigelfritt, vilket bör bli enkelt, eftersom det är helt öppen jord utan vegetation just nu. Har betat med ett par ölfällor och ett par plastburkar med Snigelfritt, och täckt huvuddelen av jorden med odlingsduk. Jag noterade förra året att småsniglarna gillar att krypa upp på odlingsväven, vilket gör dem lätta att plocka. Dessutom värms jorden upp, så jag kan så tidigare

Räknar med att kunna så första testgrödan om en till två veckor, beroende på vädret. Jag tänkte börja med plocksallat, som jag vet att de gillar, men tar gärna emot förslag på andra, tidiga grödor.

Sen får vi se om vi har gissat rätt på höjd och vinklar - det här är ju ett rätt ovetenskapligt experiment hittills.

En annan sak som jag skulle vilja be om hjälp med är om någon kan ge mig exakta innermåttet på pallkrager. Om min kompis ska börja tillverka staketet på beställning, är det ju smart att lägga upp några lämpliga standardlängder, och jag skulle kunna tänka mig att det här staketet kan bli ett perfekt komplement till pallkrageodling.
Bifrost
Hej
Det låter härligt har du någon bild?

nvh Stefan

Viveka
CITAT (Bifrost @ 05-04-2008, 18:24) *
Det låter härligt har du någon bild?

Inte ännu, men jag ska be en annan kompis som har en elektronisk kamera att ta ett par bilder.

Sedan gäller det bara att klura ut hur man lägger ut dem på nätet. Som jag sa är jag totalt oteknisk, (trots att jag faktiskt har examen från en Teknisk Högskola).

Kanske någon här kan förklara lite pedagogiskt hur man gör? Jag har beundrat andras vackra trädgårdsbilder och skulle vilja lägga ut några från min egen. Måste man ha en egen hemsida först?

KURT
CITAT (Viveka @ 06-04-2008, 08:03) *
Kanske någon här kan förklara lite pedagogiskt hur man gör? Jag har beundrat andras vackra trädgårdsbilder och skulle vilja lägga ut några från min egen. Måste man ha en egen hemsida först?

Nejdå, allra enklast är att bara bifoga bilden i inlägget (funktionen "Bifogade filer" under meddelandet). Annars kan man också skapa ett album på nätet, t ex här på odla.nu eller på något annat stället och ladda upp bilder där. Sedan finns det en funktion ovan som heter "Infoga bild", där skall man då klistra in länken till resp. bild.
*Stintan*
Klicka på "skriv svar här under. Under skrivrutan så klickar du på bläddra, då kommer du till din dator och då klickar du på den bild du vill lägga in. Sedan klickar du på "ladda upp" och sen "Hantera uppskickade filer" och till sist klickar du på filen där. Nu kommer det att synas diverse tecken och text i skrivrutan men det blir en bild sen när du skickar.

Jag är också nyfiken på ditt snigelstaket flirting.gif
Viveka
I avvaktan på att jag får min kompis att plåta staketet, försökte jag följa instruktionerna och ladda upp en annan bild, först på forumet sedan till ett album som jag gjorde. I båda fallen får jag meddelandet att filen är förs stor.

Bilden är i jpg format. Kan jag spara den på något annat sätt för att göra den mindre?
KURT
I windows kan du göra den mindre t ex i programmet paint. Ett annat alternativ är att ladda upp den någon annan stans på nätet där de tillåter större bilder utan någon registrering t ex

http://imagevenue.com/

(när du laddat upp den där får du flera adresser till bilden, välj då bara adress 2 ""Hotlink a clickable thumbnail on a Forum or Message Board")
Viveka
OK, nytt försök. Här är bilden jag ville dela med mig av. Den fick åtminstone mig mig att flina.

Fast jag ser att den blev alldeles för stor. Som jag sa är jag inte så bra på det här.
Klicka på bilden för att skala nere den.

[img=http://img220.imagevenue.com/loc357/th_34029_m0rdarsnigel_122_357lo.jpg]
Viveka
Snigelstaketet har varit uppsatt i en dryg månad nu. och ännu har inga sniglar synts till på insidan, trots lockbeten med både ölfälla och snigelgodis. (det finns ju inte så mycket grönt för dem att äta ännu, eftersom frösådden inte kommit upp ännu.

Förra veckan köpte jag dock en låda småplantor av brysselkål, få se om det lockar fram dem. Det är ju lite kyligt. så jag har täckte med fiberväv, men det stoppade dem inte förra året, då käkade de upp i stort sett allting som kom upp.

Har äntligen blivit färdig att ta lite foton, och även gjort en enkel 'principritning' i Paint.
Hoppas nu bara att jag lyckas lägga in bilderna.

[img=http://img206.imagevenue.com/loc99/th_23798_snigelstaket_runt_gr5nsaksland_122_99lo.jpg]

[img=http://img214.imagevenue.com/loc217/th_21926_snigelstaket_detalj4_utsida__122_217lo.jpg]

[img=http://img16.imagevenue.com/loc1060/th_21914_snigelstaket_h6rn__122_1060lo.jpg]
Fågelvägen
Viveka, ritningen är fin! En intresserad plåtslagare bör kunna skapa sig en förmögenhet på dylika snygga snigelstaket!
Fanns det foton med i ditt inlägg? Jag lyckades inte öppna dem.
Viveka
Du försökte förmodligen klicka på länkarna just som jag höll på att redigera inlägget.

Bilderna funkar när jag klickar på dem nu, fast de är förstås alldeles för stora. Jag är förfärligt dålig på tekniska saker.

Ritningen tycks ha blivit förvrängd i överföringen. Jag ska försöka scanna av den i morgon och lägga in den scannade bilden istället, det borde hjälpa.

Teorin är att när de når de skarpa innervinklarna, ska sniglarna vända åt sidan och följa staketes längsrikting snarare än att krypa upp och ner. Som en extra säkerhet funderar vi på att sätta koppartejp på den sista vinkeln, men vi vill testa det utan först, eftersom tejpen är rätt dyr.

Prototypen på bilden är förmodligen i lägsta laget, men om den räcker för att hålla dem ute är ju allt väl. Dock har vi lagt till ca 8 cm i höjd på nästa prototyp, för att man också ska kunna trycka ner den en längre bit i jorden.

Det bästa med staketet är dock att även utan snigelstoppfunktionen håller det grönsakslandet på plats, och jag slipper problemet med jordspill på stenläggningen. Man kan t.o.m. ha en decimeter högre nivå innanför staketet. och jag kan tänka mig att det skulle fungera bra om man skräddarsyr det till pallkragar. Eller är pallkragarna snigelsäkra som de är?
Aqvakul
CITAT (Viveka @ 18-05-2008, 17:56) *
Du försökte förmodligen klicka på länkarna just som jag höll på att redigera inlägget.

Bilderna funkar när jag klickar på dem nu, fast de är förstås alldeles för stora. Jag är förfärligt dålig på tekniska saker.

Ritningen tycks ha blivit förvrängd i överföringen. Jag ska försöka scanna av den i morgon och lägga in den scannade bilden istället, det borde hjälpa.

Teorin är att när de når de skarpa innervinklarna, ska sniglarna vända åt sidan och följa staketes längsrikting snarare än att krypa upp och ner. Som en extra säkerhet funderar vi på att sätta koppartejp på den sista vinkeln, men vi vill testa det utan först, eftersom tejpen är rätt dyr.

Prototypen på bilden är förmodligen i lägsta laget, men om den räcker för att hålla dem ute är ju allt väl. Dock har vi lagt till ca 8 cm i höjd på nästa prototyp, för att man också ska kunna trycka ner den en längre bit i jorden.

Det bästa med staketet är dock att även utan snigelstoppfunktionen håller det grönsakslandet på plats, och jag slipper problemet med jordspill på stenläggningen. Man kan t.o.m. ha en decimeter högre nivå innanför staketet. och jag kan tänka mig att det skulle fungera bra om man skräddarsyr det till pallkragar. Eller är pallkragarna snigelsäkra som de är?

Snyggt och troligen effektivt - Hur dyrt kan det tänkas bli?
Fågelvägen
Viveca, ack nej! Pallkragar är inte alls snigelsäkra!
Viveka
CITAT (Aqvakul @ 18-05-2008, 18:02) *
Snyggt och troligen effektivt - Hur dyrt kan det tänkas bli?

Jag vet faktiskt inte ännu vad det kan komma att kosta, men jag misstänker att det nog blir rätt dyrt.

De raka sektionerna är tydligen rätt lätta att tillverka, men hörnen kräver en hel del hantverk. Det här är ju inte heller något man sätter upp runt en hel tomt, eftersom man måste ha full koll på att det är snigelfritt på insidan, innan man börjar så eller plantera. Bäst fungerar det runt ett rektangulärt grönsaksland som mitt, eller på ännu mindre ytor, som t.ex. pallkragar. Han pratar även om att han skulle kunna göra åttkantiga staket. Men ju mindre yta är desto dyrare blir det per löpmeter, eftersom det är hörnen som kommer att kosta mest.

Vi har inte ens pratat om ett pris för mitt staket ännu, men jag ska be honom räkna på det nästa gång jag träffar honom.

Jag tror att han planerar att tillverka det i lite större skala senare, eftersom det kan vara en bra biprodukt för ett litet plåtslageri. Men då måste han ju vara rimligt säker på att det faktiskt fungerar först. Han kan ju inte börja sälja något innan det är testat i åtminstone en säsong.

Så planen just nu är att hålla ögonen på mitt grönsaksland de närmaste månaderna och dessutom tillverka en något högre prototyp för en testruta i min svägerskas trädgård, där det fullkomligt kryllar av mördarsniglar normalt.

Typiskt nog verkar mördarsniglarna vara sena i år, förmodligen för att det är så torrt. Annars går man ju inte direkt och längtar efter dem, men just för att vi vill testa är det ju lite irriterande att de dröjer. Förra året plockade jag hundratals om dan, i år har jag bara sett ett tiotal hittills, men de kryper väl fram efter nästa regn. .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon