|
Ser ut lite som en kräfta... men den var inte större än några millimeter. Flickvännen fick ett litet spel  Vet ni vad det är för liten krabbat ?
Chamomille
05-04-2008, 18:00
Nämen  En sån har jag aldrig sett! Va kul (eller inte kanske)! Vad är DET undrar jag också?
Ser ut som det kan vara en klokrypare kanske? Står om dem en bit ner på sidan. EDIT: Här fanns en bättre sida.
Oj det var snabbt svarat  tack så hemskt mycket... nu slipper jag lägga fler timmar på att goggla efter det
Det var så lite så, kul att kunna vara till hjälp!
Chamomille
05-04-2008, 18:18
Men... Fantastiskt. Vilket djur! Jag vet inte vad jag ska skriva... Kan man äta dom?
Whiskuchi
05-04-2008, 18:19
Chamomille
05-04-2008, 18:21
CITAT (Whiskuchi @ 05-04-2008, 19:19)  Ja  visst är den söt!!! Har aldrig sett nåt liknande i Sverige.
MariaÖrebro
05-04-2008, 18:32
Jag skulle få mardrömmar om jag stötte på en sån hemma på vardagsrumsgolvet!
zaaritha
05-04-2008, 19:03
Bokskorpion?
Lilla Birka
05-04-2008, 19:08
En bokskorpion! Den lever av boklöss, kvalster och andra smådjur. Alltså ett nyttigt litet kryp.
Solstorm
05-04-2008, 19:27
Hur stort var odjuret?
Chamomille
05-04-2008, 19:32
Ja, och var kommer de ifrån? Är det de som kliar på nätterna  Edit: Det såg inte klokt ut att skriva "dom"
Lilla Birka
05-04-2008, 19:49
En bokskorpion är c:a 3-5 mm lång och som jag förut skrev och som Linda A hänvisade till är det ett nyttodjur! Det livnär sig av kvalster, boklöss etc. och dessa djur borde ni vara rädda för inte bokskorpionen! Det är absolut inget att få mardrömmar av.
Chamomille
05-04-2008, 19:54
CITAT (Lilla Birka @ 05-04-2008, 20:49)  En bokskorpion är c:a 3-5 mm lång och som jag förut skrev och som Linda A hänvisade till är det ett nyttodjur! Det livnär sig av kvalster, boklöss etc. och dessa djur borde ni vara rädda för inte bokskorpionen! Det är absolut inget att få mardrömmar av. Jamen, det är ju det.... Jag skulle bli överlycklig/förskräckt om jag fick se en sådan lite krabat.
Solstorm
05-04-2008, 20:05
Någon som har en bokskorpion för mycket? Får gärna komma hit.
CITAT (Lilla Birka @ 05-04-2008, 20:49)  En bokskorpion är c:a 3-5 mm lång och som jag förut skrev och som Linda A hänvisade till är det ett nyttodjur! Det livnär sig av kvalster, boklöss etc. och dessa djur borde ni vara rädda för inte bokskorpionen! Det är absolut inget att få mardrömmar av. Det förklarar varför en sån en gång kröp fram i en bok, jag slängde iväg boken i tron att det var en sån där spindel som lägger ägg under huden på diverse värddjur.
Alexander-VG-zon3
05-04-2008, 20:13
jag hade en hel del sådana när jag bodde hos mamma ,, dels var mitt rum lite väl för fuktigt och dels många skrymslen rätt som det va kom där fram en sån ,, dom knipsar med klorna . första gången jag såg en sådan var det en i sängen och jag var rätt så luten gissa om jag höll på få spel .
Chamomille
05-04-2008, 21:08
CITAT (flaxss @ 05-04-2008, 21:13)  jag hade en hel del sådana när jag bodde hos mamma ,, dels var mitt rum lite väl för fuktigt och dels många skrymslen rätt som det va kom där fram en sån ,, dom knipsar med klorna . första gången jag såg en sådan var det en i sängen och jag var rätt så luten gissa om jag höll på få spel .  Jag skulle nog flyga i taket om det kröp en skorpion på mig.
Fågelvägen
07-04-2008, 22:02
Kan någon förklara varför så många är så hysteriskt skräckslagna när de möter spindlar?
Myosotis
08-04-2008, 08:42
Nej, ingen aning. Jag tycker de är vackra och fascinerande. Det finns nog en inbyggd rädsla för kryp och ormar eftersom det finns farliga sådana, och vår instinkt vet inte om att svenska spindlar är ofarliga. Är dessutom kanske mamman rädd eller så, så lär sig barnen från att de är små, och sånt sitter djupt.
skogstroll
08-04-2008, 08:59
CITAT (Fågelvägen @ 07-04-2008, 23:02)  Kan någon förklara varför så många är så hysteriskt skräckslagna när de möter spindlar? man vet liksom inte åt vilket håll de ska, de har ju ben överallt...
Jo, det vet man de ska springa efter just DIG moahahaaa. Jag är benägen att tro att det är lite nedärvt att vi ska akta oss för spindlar. Vi är ju trots allt djur som inte kommit sådär himla långt i evloutionen från grottstadiet.
JAg har ingenting emot spindlar så länge de inte är på mig... eller har ett rött timglas på ryggen eller så... Men när de plötsligt hoppar fram ur en bok så hoppar jag. Men när man får sitta och betrakta nån sån där riktigt häftig korsspindel så är de himla fascinerande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|