Har tidigare postat om mina såddproblem
Jag funderar på om larverna kan vara ngt annat än sorgmyggelarver. Jag har vattnat två ggr med nemablom men larverna har inte försvunnit. Larverna verkar framförallt äta eller "bygga bo" i stora fröer t.e.x. makadamianöt och oliv. Resultatet blir en enda sörja inuti fröet. Vad tror ni. Kan det vara ngt annat eller har den fuktiga miljön inuti fröet blivit ett riktigt ombonat hem för sorgmyggelarver?
Helen i Piteå Zon 5
05-04-2008, 18:04
Jag vet faktiskt inte men det låter inte trevligt
Du kanske ska pröva vattna med Pyrex? Men då dör Nematoderna, så jag vet inte
Är de små och vita med ben? Isf är det nåt helt annat som är rätt svårt att bli av med. Får du upp dem på ytan funkar provado plus ganska bra, eller att klämma ihjäl dem med en tång eller så. På uppväxta plantor kan du dränka krukan i hett vatten...
Sorgmyggor ser ut som pyttesmå genomskinliga daggmaskbebisar
Åsa, mälardalen zon 2
05-04-2008, 20:17
Det kan ju vara hoppstjärtar också men de äter främst dött organiskt material typ döda rötter eller frön som dött p.g.a övervattning och dyl. de brukar dras mot ruttna fröer som de gärna tuggar på.
Jag har ju haft nån sorts ohyra som inte är hoppstjärtar och inte sorgmyggor. De liknar symphylla, men är mellan 0,5-2 mm ungefär och ruskigt snabba.
De äter frön i vild förtvivlan, jag misstänker att de lägger ägg inuti fröna. Jag har plockat upp några frön där man kan se ett pyttelitet hål och när man öppnar fröet väller det ut nästan osynliga såna kryp. Dessutom tycker de om rötter.
Det är ju maskar men jag kan inte se något svart huvud (som det brukar stå att sorgmyggelarver har). Jag har nog iallafall haft det för fuktigt. Vi flyttade till hus för några år sen och det är ju lite kallare inomhus. När jag bodde i lägenhet hade jag inte dessa problem.
Men visst blir man trött på eländet
Hej
Jag tycker att säga att finns olika ohyra som gömmer sig i fröar när fröar gro, de börjar sina aktiviteten, vem ta ansvaret, de är företag som säljer fröar, för att de måste sälja fröar som är fri frå ohyran, man ska kontakta med företagen som de har ansvaret.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.