Anna-Karin Lundberg
05-04-2008, 19:19
Nu har jag målat sex nya fågelholkar som jag ska sätta upp så fort jag bara hinner. De blev blå, väldigt fint. Men har fåglarna någon åsikt tro? Holkarna är av trekantig modell med masonitfram- och baksida så jag ville måla dem för att de skulle bli lite mer hållbara. Och när man ändå målar så kan ju lite färg pigga upp, tänkte jag. Spelar det någon roll hur jag sätter dem i träden? Väderstreck och höjd? Och hur nära varann kan de sitta? En holk på varje trädstam eller går det med fler holkar i varje träd?
Här runt mig finns mycket talgoxar, även de där små grå som springer längsmed trädstammarna, lite gråa finkar och rödhakar.
Nån som har några tips eller råd?
Solstorm
05-04-2008, 20:51
Sätt dem på norrsidan av en trädstam. Åt söder blir ungarna kokta när solen steker på. Här sitter holkarna närmare 3 meter upp. Vet inte vad som är korrekt men fåglarna lägger ägg där varje år i alla fall.
Just trekantiga holkar ser man ibland där de gjort dem alldeles för grunda. Om det inte finns tillräckligt avstånd från hålet ner till botten, så får bopludrare mycket lätt. De behöver inte ens gå in i holken, utan en ekorre kan sticka in en tass och plocka ungar.
Anna-Karin Lundberg
06-04-2008, 09:01
De här holkarna ser OK ut, de har metallinfattning runt ingångshålet och det är 18 cm från hålets nederkant till botten. Sen kommer ungarna upp en bit inne i holken om boet är tjockt och välbyggt, förstås. Hålet är rätt stort, 33 mm, är det för stort? Jag tänkte köpa fler holkar, men är modellen inte bra så är det ju dumt. Här finns både ekorre och hackspett och båda har setts försöka få upp hålet in till holken - därför köpte jag dessa holkar med metallring runt hålet. Men stoppar de in hela huvudet genom hålet så spelar det ju ingen roll att det är metallskott...
Lars-Olof Arvids
07-04-2008, 13:08
Väderstreck och höjd spelar inte så stor roll, förutom att rakt mot söder i öppet läge inte är bra. Däremot vet jag inte om det var så bra att måla holkarna blåa, då jag har hört att många fåglar är rädda för blått. Tänk på att man sätter upp blåa band i körsbärsträden och lägger blåa nät över jordgubbslandet för att hålla fåglarna därifrån. Metallring runt hålet är jättebra, jag hade själv problem med hackspettar innan jag började med det. 33 mm är lagom för talgoxar, men blåmesar vill gärna ha ett lite mindre hål.
Olle
Myosotis
08-04-2008, 11:02
Man brukar rekommendera att sätta hålet mot sydost för att det inte ska regna in i holken vid västvind som ju är vanligast. Holken bör ju ändå inte sitta i full sol. Talgoxar vill ha lite avstånd till sina grannar, men det finns fall där de har häckat mycket nära, även i holkar på samma trädstam. Det skadar inte att testa att ha flera i samma. Vissa fåglar tycker det är okej att bo nära artfränderna, t.ex. stare och tornseglare, men de behöver större holkar. Funderar du på att köpa/bygga fler kanske du skulle satsa på några starholkar också.
Höjden spelar inte så stor roll. Finns det mycket katter är det dock bäst att sätta holkarna högt.
Det här med färgen har jag också hört. Det låter som en skröna men är tydligen seriöst menat. Jag har dock aldrig sett bevis på det. Blåa plastremsor i vinbärsbuskar uppfattades av trastarna som ett slags "här-finns-maten-skyltar". Fåglarna har dessutom använt en vattensamling i en blå presenning som bad. Man måste komma ihåg att fåglarna inte ser världen på samma sätt som vi, t.ex. ser de uv-ljus. Färger kan nog se helt annorlunda ut för dem än för oss.
Hoppas masoniten inte är slät på insidan av framsidan, annars kommer inte ungarna ut. Hur stor är botten? De lägger mindre kullar om holken är för trång.
Förutom talgoxe kan du t.ex. få blåmes eller svartvit flugsnappare i dina holkar. Flugsnapparna har inte kommit än.
"De där små grå som springer längsmed trädstammarna" är nog trädkrypare. De kan bo i platta holkar, men jag har aldrig lyckats. En bekant brukar få dem att häcka i en springa bakom kattuggleholkarna, mellan baksidan och trädstammen. Mina grannar hade ett bo i taket i fjol, listen var lite rutten och liknade ett ruttet träd, tyckte trädkryparna. Annars bygger de oftast boet bakom lös bark eller i liknande springor.
"Gråa finkar" vet jag inte vad det kan vara. Bofinkshonor? Gråsparv? De bor inte i holkar, men det kan pilfinkar göra. Rödhakar häcker inte heller i vanliga holkar, möjligen i halvholkar.
Berätta gärna sen vem som flyttat in och vad de tycker om färgen!
Anna-Karin Lundberg
13-04-2008, 11:31
Holkarna är nu uppsatta i olika träd med öppningarna riktade åt olika håll. Ingen kom i direkt söderläga, men här finns flera träd, så det är inte helt full sol, täden är gamla ekar med yviga kronor. Jag satte dem så högt jag kom åt och vågade klättre på stegen. Innanför hålet finns en kloss med hål i, jag antar att den ska vara klättringshjälp för ungarna att komma ut ur holken. Botten är ca 10x15 cm skulle jag uppskatta. Vi får se om nån flyttar in, de har hängt där i träden en vecka nu. Blått kanske inte var så smart färg, men de är dalablå och inte knallblå. Fint blev det i alla fall med alla holkar i olika höjd och väderstreck i ekdungen runt grillplatsen. Flyttar ingen in får jag väl se det som en trädgårdsdekoration. Alltid imponerar det väl på nån, grannarna kanske... Jag matar med talgbollar så gott som hela året, så det finns rätt mycket fåglar här. Helt övervägande tagloxar. Jag har en jättestor död ek på tomten som jag funderar på att ta ned, den börjar tappa bark och grenar nu. Men där kanske det vill bo fåglar? Och i så fall ska jag inte ta ned den nu utan i höst/vinter.
Kom på en sak till: Det finns ingen sittpinne på holken framför ingångshålet. Borde det göra det?
Nej en sådan sittpinne använder bara den som vill ta ungar från holken. Vill man se om någon använder, eller i alla fall har besökt den så kanske det går att sätta fast ett grässtrå framför öppningen, med tejp i ena änden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.