|
dorislina
05-04-2008, 19:31
Ny här! Har idag inhandlat tre rosor som ska planteras i vår nya trädgård och har googlat lite på dom olika sorterna för att få lite mer info om dom. De rosor jag köpt är Westerland, Alexandra Renaissance samt Blå måndag. Min fråga är om Blå måndag har ett annat namn för jag får inga träffar på det namnet på google överhuvudtaget och här på forumet har jag fått en träff. Skulle vilja läsa lite mer om den innan jag planterar ut den. Sedan får ni gärna dela med er av lite tips till en nybörjare om vad jag ska tänka på när jag ska planetera ut rosorna.
Hej och varmt  välkommen till rosträsket. Var har du köpt den? Står det ingen info på etiketten till den? Planteringstips, tja det beror ju på... Tomten: zon, väderstreck, jordmån, sol/skugga, blåst, nederbörd, ogräs, engagemang & tid, mm? /S
Blue Moon aka `Blå måndag´`Mainzer Fastnacht´etc, etc... Planteringstips... Stora gropar, 50 cm i diameter och 50-60 cm djupa. Förädlingsstället, knölen mellan ros och rot, ska 10-15 cm under markytan. Gödsla rikligt vid plantering (med reservation för att man kanske ska vänta med gödsel så pass tidigt på året, jag vet inte riktigt) Vattna rikligt vid plantering och 2-3 veckor framåt.
dorislina
05-04-2008, 20:45
Tack för era svar! Stiffe: Den är köpt på Öspab och det enda som stod var just Blå måndag. Bor i Zon 2 och det är västerläge som är tänkt där rosorna ska stå. Tror det är sol ganska stor del av dagen (har precis fått tillgång till radhuset så jag har inte hunnit observera så mycket än men de dagar vi varit där har det varit sol från lunch ungefär och fram till kvällen). Jorden är jag inte helt säker på men tänkte blanda ut med rosjord eller, om det är eländig jord ersätta med rosjord. Dumt? Inte så farligt med blåst då det förvisso är öppen åker bakom men rosorna ska stå framför ett staket är det tänkt. Så det blir ju bra med lä. Ogräs....ja du, just nu är det ju bara gräsmatta där men det blir ändring på det imorgon. Nederbörd, ja du, normalt kanske. Vi bor inte i Sveriges regntätaste område direkt och snö finns det ju knappt ingen på vintern (skånebo). Tid och engagemang finns iaf! Tosan: Tack för tipsen. Plantorna är barrotade...ska jag sätta dom i en hink med vatten innan jag planterar dom? Just nu står dom i sina påsar ute i carporten men det kanske är bra att sätta dom i vatten ikväll? ska plantera dom imorgon är det tänkt. Vad ska man ha för gödsel? Köpte rosgödsel men på det stod det att man ska vänta till rosorna etablerat sig. Har även köpt benmjöl till mina clematis, kan man använda det till rosorna? Så spännande det är med nya växter och nu när man äntligen blivit med trädgård går det ju att ta ut svängarna lite! Innan var det balkongodling för hela slanten!
Ja, sätt dem i vattten så de får dricka ordentligt innan du planterar. Det kan som sagt va annorlunda med gödningen där nere, här uppe har vi ju ett bra tag kvar innan vi kan plantera nåt. Kodynga tycker de om, men rosgödsel blir säkert åxå bra. Benmjöl har jag aldrig testat, vi har för många hundar och katter på kvarteret för att jag ska våga.
Ja det är spännande! Själv gled jag ner i rosträsket i mitten av förra sommarn, och hoppas verkligen att rosorna har överlevt vintern, för det kommer hem 23 stycken till snart...
Välkommen till Odla.nu ! Hoppas du ska trivas med oss. Benmjöl gillar rosor, ta några nävar i varje grop när du planterar och vänta en tid med gödsel till den riktiga våren kommer i maj, då behövs den bättre. Låt rosorna stå i vatten över natten innan du planterar.  Westerland är en tysk Kordes ros från 1969, doftar starkt och blir en buske i din snälla zon, ca 1.5 m. Hos mig i zon 3 - 4 fryser den oftast ner varje vinter. Frisk ros som blommar till hösten. Och här kan du läsa om Alexandra RenaissanceOch här om Blue Moon
dorislina
05-04-2008, 21:36
Tack för era svar! (och för den underbara bilden Kajsa!) Då ska jag ila ut och sätta dom i vatten över natten.
Eftersom benmjöl nämndes skulle jag vilja fråga om det finns nåt alternativ till benmjöl.... samma problem som Tosan, hundarna gillar det!
Jaha ja... kom på svaret själv, nästan  ... tipset om bananskal som dyker upp igen här. Har en samling som ska grävas ner nu.
Ok. Är det bara väldränerat i marken så ska det nog gå bra. Om inte, gör en upphöjd bädd. Köpejord på påse är dyrt, alternativt mycket dyrt, men om det bara är till 3 buskar så blir det inte så smärtsamt. Dessutom är köpejord bra då den är ogräsfri. Skriv gärna och berätta om färgen på Mainzer Fastnacht/Blue Moon sedan. Det tycks finnas delade meningar om den... /S
AnnammA
06-04-2008, 22:30
Välkommen Dorislina...till rosträsket?!!! Här är två bilder från mig med på rosen Westerland. Om du har ett bra läge mot en vägg, kan du även odla Westerland, som en mindre klängros, iallafall här i zon 1-2 Westerl2.JPG Westerl.JPG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|