Full version: Skulle behöva råd
dallepistolen
Har försått lite inne och felet jag gjort e att jag haft det i drivhus inne för länge och de har blivit långa och rangliga men verkar återhämta sig. Nu till mina frågor.
1.Har bla sått gurka och de har börjat få sitt tredje blad men e rätt långa ska jag stödja dom då de börjar hänga?

2. Har sått broccoli inte huvuden utan mer som en buske eller vad jag ska säga whistling.gif ska de stödjas

3. Annat jag sått e körsbärstomater, persilja blomkål, smutltron, jordgubbar, gräslök, paprika, basilika, palsternacka och även då broccoli och gurka ska dessa sorter gödas? När ska man börja med det i så fall? Hur mycket ska de vattnas? Annat ni kan nämna?

Många frågor jag vet jättesnällt om ni orkar ta er tid jag e som ni nog förstått inte alls kunnig på detta område flirting.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gurka brukar ofta klättra iväg många meter så ja de kan behöva pinne, och det var nog lite väl tidigt att så gurka det är ofta mera lagom att så gurka i början av maj.

Om man planterat om växterna i planteringsjord/krukväxtjord räcker ofta gödningen i jorden i runt 1 månad ifall det inte är en pytteliten kruka man odlar i. Står växterna längre kan man ge svaga doser gödning 1/3-1/2 av dosen som står på förpackningen. Man vattnar så växterna är lätt fuktiga, vid soliga dagar vattnar man ofta mera än när det är mulet.
dallepistolen
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-04-2008, 21:52) *
Gurka brukar ofta klättra iväg många meter så ja de kan behöva pinne, och det var nog lite väl tidigt att så gurka det är ofta mera lagom att så gurka i början av maj.

Om man planterat om växterna i planteringsjord/krukväxtjord räcker ofta gödningen i jorden i runt 1 månad ifall det inte är en pytteliten kruka man odlar i. Står växterna längre kan man ge svaga doser gödning 1/3-1/2 av dosen som står på förpackningen. Man vattnar så växterna är lätt fuktiga, vid soliga dagar vattnar man ofta mera än när det är mulet.

Tack ska du ha! Det stod att gurkan kunde sås nu confused.gif E det kört nu då?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara bra att så någon/några krukor gurka i början av maj om man fortfarande har frön ofta mår inte gurka bra av att sås för tidigt. De där såråden på påsarna funkar sällan, de allra tidigaste såråden brukar enbart gälla för zon 1 ifall man har växthus med uppvärmningsmöjlighet. Sverige är ett avlångt land med mycket olika odlingsförhållanden mellan norr och söder. Bäst hade varit ifall de hade skippat att ange såmånad och istället anger hur många veckor innan utplantering man sår (gurka gillar inte temperaturer under +15 och kan inte planteras ut så tidigt)

Här kan du hitta tabell där det står hur många veckor innan utplantering som det är lagom att så (scrolla ner på sidan så hittas tabellen).

http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon