Här i Finland där vi bor, har äppelskörden uteblivit i år.
Vad hände.
80 blommor i maj
ca. 20 äpplen före sem.
5 kvar efter sem.
nu inga kvar.
snopet...
Jag har hört liknande resultat på andra ställen här.
Hur blev det i Sverige.
Orsak?
p.s. nej det var inte grannarnas barn som var framme;-)
I många delar av Sverige är det ingen vidare äppelskörd i år.
Det var kallt under blomningen och därefter har stora delar av sommaren varit torr. Trädet släpper frukten för att klara att hålla övrigt vid liv när det blir torrt.
Om det regnat lite hos dig kan du stärka trädet nu genom att vattna det.
Mina äpplen faller, sorgsna och bruna. Är det verkligen idé att vattna trädet nu?
Gossen Ruda
13-08-2003, 20:57
Såga det jäms med marken. Nej, slå mig inte, jag bara skojade. Blir dom bruna är det oftast äpplevecklaren som varit framme och gnagt gångar som sen blir inkörsport för röta. Så är det på mitt James Grieve eller hur det nu stavas. Har inte burit nån frukt att tala om på dom senaste året men så är det en kräftodling också. Snart dags för en motorsågsmassaker.
En bit ifrån står ett annat träd. Finns minst 3 sorter på det, bl.a. Ingrid Marie. Detta dignar under småäpplen. Borde egentligen gallras men jag orkar/hinner/känner inte för det. Denna fruktmängd trots att det är så rötangripet att en fågel kan hoppa in i röthålet på en gren och sen via den ihåliga stammen komma ut ur en annan gren. Brukar bo starar i botten på stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.