Full version: Syrén
Moonbeam
Har sedan barndomen älskat syréner och nu när vi flyttat till radhus har jag möjligheten att få drömmen uppfylld om egna syréner. Men VAR köper man dem? Hittade nån buske.nu, men de skulle ha 1500:- per planta!!! Bor i Stockholm, tar gärna emot tips!

Sen vill jag ha tips om hur man flyttar en syrén, för på baksidan av huset står en ensam enslig liten stackare som de förra ägarna lämnade kvar. Men då vi planerar att bygga ut altanen måste den flyttas, så jag undrar hur man bär sig åt-de skjuter ju ordentliga rotskott vad jag förstått.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns massor av olika syrener, hängsyren, bondsyren, ungersk syren, preston syren, dvärgsyren, småbladig syren, ädelsyren etc. och de flesta brukar kunna hittas i trädgårdshandeln till inte alltför höga priser. Nu är dock i tidigaste laget vänta ett tag till då de flesta får in massor av växter det är ju lite nyhetens behag just nu, många butiker har just öppnat och en del växter finns inte att få tag på i någon större mängd = de kostar mera (att jämföra med den första färskpotatisen + är det specialsorter kostar de såklart mera än en sketen bondsyren + stora plantor kostar mera än pyttesmå)

+Man brukar kunna beställa det mesta i de flesta trädgårdsbutiker och många butiker tar inte något extra betalt för att ta hem varorna.

+Man kan ju även beställa plantor på postorder hos ex. Hortogreen

Om du ska flytta syrenen ska du göra det nu innan den får blad, bara att gräva och försöka få med majoriteten av rotsystemet.

Buske.nu säljer färdigväxta buskar = syrenen är flera år gammal och kanske uppåt 2m hög redan vid leverans och då måste man ju betala mera någon har ju skött om plantorna under alla dessa år. En liten häckplanta typ en pinne med lite rötter kan man nog hitta för under 20kr styck, så man får den storleken man betalar för.
Moonbeam
Oh! Tack så mycket för infon! Jag är helt ny på det här området och känner mig lite som en kalv på grönbete smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon