Överbölingen
Vi har nästan vår i luften!!! Dvs. snön håller sakta på att sjunka ihop. Varja nytt snöfall hjälper gammsnön att smälta för den är mer lättsmält. I dag såg jag tre decimeter av vattentunnan vid växthuset.

Knopparna på äppelriset som jag tagit in börjar svälla. Skall sägas att det är första gången jag klippt det ny fyraåriga äppelträdet. Två undersköna Hibiskusblommor ler mot mig i datorfönstret mot växthuset. Pellisarna börjar skjuta fart värre.

Börjar smått ana var jag grävt ner champinjonlådorna. Skall in i växthuset så snart de går att lyfta upp. Tjälen nästan obefintlig i år. Smältvattnet bara försvinner.

Frågor om vårtecken. Jag såg tofsvipor på vägen till Östersund i dag. När vi rastade Jonna vid Gammelgärde vid Storsjöns strand så såg vi Tussilago vid järvägsbanken.

I odlingsrummet växer det så att det knakar. Hustru Eva har skött de små liven på ett föredömligt sätt. Måste skola om i morgon. Notera, på två veckor drygt är mer än hälften omskolningsbara!

En drygt 20 år gammal Hoya blommar som aldrig förr hemma på Rådhusgatan. En Epiphyllum (eller skall den heta Zygocactus?)med orange blommor är i full gång.

Tre veckor till och vi kan börja gräva, hoppas jag. Gruvsamt att vänta. Behöver minst en pall planteringsjord, en halv pall kopåpåse, 10 kubik matjord (LarzD spezialjord), 6 kubik grus/kross, ca 4 kubik natursingel till gångarna, mur och gjutsand ca 4 kubik. Var tusan skall man lägga allt? Till detta ca 3 ton med sten i skiftande storlek till bäcken. Det skall bli så himla kul att komma igång. 20 pallkragar till måste anskaffas.

Har ni klart för er att som pensionär räcker inte tiden till. Det skall omskolas, planteras, flyttas grävas om och upp.

Till yttermera visso skall man njuta av livet och ha det skönt på gamla dar. Trädgårdsnördens klagan? Men det är ju så jäkla kul!!!

Nu har jag tittat på körslaget och njutit av en ledig kväll. I morgon blir det omskolning och måndag snickerier i Övererböle. Om det ändå vore fredag nästa vecka så vi får åka till Älvsjö.

Mae råkes!
Sylvia
Ja, du! Här är redan första nässelplättar avnjutna och vitsippsbukett i vasen. Och första liljebaggar knipsade! devil.gif
Själv är jag i Älvsjö både torsdag och fredag.
Överbölingen
Fick just på moppe av hustrun.
Det är mer än 40 år sedan hon köpte den och vi var inte ens förlovade. Tidsbegrepp? Tja!!!
anima
Så bra att du har fått vårkänslor!
Ha det så bra uppe i Norr, undran, Vad säljer Larz för jord?
Köper du alla växter av honom, när du köper nytt?
Överbölingen
Jorden köper jag av en grustagsägare som blandar enligt Larz recept. Betr plant så köper vi några "måste ha" växter då och då. Det är bara ca 2 mil till Larz.
IngridW
Jaså, det är här du håller till! Kom genast tillbaka till det "riktiga" forumet. AoT:s alltså! Men OK jag hade lite strul med att logga in här, skaffade mig en inlog efter stora strulet med AoT.

Ja vi har köpt 5 kubik singel och det blir drygt att köra ut, hur i fridens namn hinner du med att lägga ut allt du ska skaffa hem och ändå njuta av sommaren?
Hälsningar
Ingrid W - Hallandskusten
Överbölingen
Jo du IngridW, jag håller nog till på det andra forumet också och skriver stundtals dubbelt när jag känner för att berätta något.

Men vi planerar för ett arbetsschema så att vi hinner njuta av sommaren. Men från början av juni till slutet av juli är det ju ljust dygnet runt även om solen dippar ner baka bergen några timmar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon