Vi har nästan vår i luften!!! Dvs. snön håller sakta på att sjunka ihop. Varja nytt snöfall hjälper gammsnön att smälta för den är mer lättsmält. I dag såg jag tre decimeter av vattentunnan vid växthuset.
Knopparna på äppelriset som jag tagit in börjar svälla. Skall sägas att det är första gången jag klippt det ny fyraåriga äppelträdet. Två undersköna Hibiskusblommor ler mot mig i datorfönstret mot växthuset. Pellisarna börjar skjuta fart värre.
Börjar smått ana var jag grävt ner champinjonlådorna. Skall in i växthuset så snart de går att lyfta upp. Tjälen nästan obefintlig i år. Smältvattnet bara försvinner.
Frågor om vårtecken. Jag såg tofsvipor på vägen till Östersund i dag. När vi rastade Jonna vid Gammelgärde vid Storsjöns strand så såg vi Tussilago vid järvägsbanken.
I odlingsrummet växer det så att det knakar. Hustru Eva har skött de små liven på ett föredömligt sätt. Måste skola om i morgon. Notera, på två veckor drygt är mer än hälften omskolningsbara!
En drygt 20 år gammal Hoya blommar som aldrig förr hemma på Rådhusgatan. En Epiphyllum (eller skall den heta Zygocactus?)med orange blommor är i full gång.
Tre veckor till och vi kan börja gräva, hoppas jag. Gruvsamt att vänta. Behöver minst en pall planteringsjord, en halv pall kopåpåse, 10 kubik matjord (LarzD spezialjord), 6 kubik grus/kross, ca 4 kubik natursingel till gångarna, mur och gjutsand ca 4 kubik. Var tusan skall man lägga allt? Till detta ca 3 ton med sten i skiftande storlek till bäcken. Det skall bli så himla kul att komma igång. 20 pallkragar till måste anskaffas.
Har ni klart för er att som pensionär räcker inte tiden till. Det skall omskolas, planteras, flyttas grävas om och upp.
Till yttermera visso skall man njuta av livet och ha det skönt på gamla dar. Trädgårdsnördens klagan? Men det är ju så jäkla kul!!!
Nu har jag tittat på körslaget och njutit av en ledig kväll. I morgon blir det omskolning och måndag snickerier i Övererböle. Om det ändå vore fredag nästa vecka så vi får åka till Älvsjö.
Mae råkes!