Full version: Balsampoppelhäck
jenniepennie
Älskar doften av balsampoppel och behöver en häck som insynsskydd! Två flugor på smällen. Funkar den som häck? Hur snabbt växer den? Kan man köpa den som häckplantor? Något man bör tänka på förutom att den dricker mycket, har invasiva rötter (heter det så?) och skjuter mycket rotskott? Har letat på nätet men inte hittat så mycket om den just som häck. Är det väldigt ovanligt? Många frågor, ge mig svar! help.gif
KURT
Den kan bli fin som häck om man släpper upp den i höjd. Men som en låg häck å förlorar man nog det mesta av poppelns naturliga utseende, det blir nog något risigt avhugget, den grenar sig ju inte så mycket, utan har genomgående stam.
Christer i Falköping
Finns en sådan häck i Tråvad och den är väldigt fin. De har inga större problem med rotskott heller konstigt nog. Deras är nu efter många år ungefär två meter hög och väldigt tät och fin. Doftar himmelskt på våren och efter ett regn.
Christer.
jenniepennie
CITAT (Christer i Falköping @ 06-04-2008, 08:11) *
Finns en sådan häck i Tråvad och den är väldigt fin. De har inga större problem med rotskott heller konstigt nog. Deras är nu efter många år ungefär två meter hög och väldigt tät och fin. Doftar himmelskt på våren och efter ett regn.
Christer.

Hur många år är många? Växer den inte ganska snabbt? Läste någonstans att man skulle släppa upp den till önskad höjd, och sedan klippa toppen, men det beror väl på om man vill ha genomgående stam eller inte kanske? Om man inte vill ha det, ska man då släppa upp den 20 cm per år?

Läste om någon i forumet som kapat en gammal balsampoppelhäck för att föryngra. Skotten som kom från stubbarna rände iväg 2 meter på ett år! Men så snabbt växer inte nysatta kanske?

Tråvad ligger ju inte så långt härifrån yes.gif
Christer i Falköping
Den växer fort rakt uppåt, men det tar lite tid innan den blir tät. Om du vill åka och kika på häcken så PM.A mig så ger jag beskrivning på var den ligger.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon