staples
Hej!
Jag undrar om någon vet vad det här är för blomma? Fotot är taget på Gotland och blommorna växte på en liten äng. Kan det vara en salvia-sort? Tacksam för all hjälp!! biggrin.gif
[attachment=16369:gotland_1.jpg]
Mollis
Nej det ser inte ut son nån salvia, mer som en Lavendel av någon sort...
staples
Ja, lavendel, det ser det ju mer ut som. Tack! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (staples @ 06-04-2008, 09:45) *
Ja, lavendel, det ser det ju mer ut som. Tack! biggrin.gif

lavendel växer inte vilt här ,, skulle vilja ha en närbild på blomman .
staples
Det kan ju i och för sig vara någon som slängt ut några fröer, eller så var jag vid någon gammal torp-tomt... fast jag tyckte att det var en äng när jag tog kortet. Det är dock ett gammalt kort från en resa på Gotland för 10 år sedan och tyvärr så har jag inte någon annan bild. Att blommorna ser ut att vara utblommade gör det ju inte lättare direkt... hmmm och så var de väldigt låga inte mer än 20 cm.
Piccante
Svårt att säga från bilden. Jag skulle vilja se lite emr detaljer av blommorna men jag funderar på om det kan vara någon frossört Scuttelaria sp?
oakpine
Kan vara axveronika, Veronica spicata. Den är ganska vanlig på Gotland.
skogstroll
CITAT (staples @ 05-04-2008, 23:01) *
Hej!
Jag undrar om någon vet vad det här är för blomma? Fotot är taget på Gotland och blommorna växte på en liten äng. Kan det vara en salvia-sort? Tacksam för all hjälp!! biggrin.gif
[attachment=16369:gotland_1.jpg]

fin bild är det i alla fall! smile.gif
Piccante
CITAT (oakpine @ 06-04-2008, 13:32) *
Kan vara axveronika, Veronica spicata. Den är ganska vanlig på Gotland.

Det kan nog stämma ! Jämför man med bilden här så ärt de lika.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/scrophular...on/verospi3.jpg
staples
Axveronikan var definitivt lik! tummenupp.gif Blir dock lite osäker på mitt minne... Axveronikan ska ju vara mörkblå inte lila. Jag frågar mig själv om blommorna i verkligheten faktiskt var så lila som de är på min bild? Färgåtergivningen på foton kan ju vara lite si och så ibland. Sanningen är att jag faktiskt inte kommer ihåg. ohmy.gif

Tyvärr så har jag inte någon närbild på blommorna men jag har gjort ett försök att delförstora bilden både vad det gäller blommorna och bladen. Det blir inte någon jättebra kvalitet så det är nog svårt att se något i alla fall. dunno.gif

(Lite bakgrund: Jag håller på att digitalisera mina gamla foton och då jag idag, till skillnad för 10 år sedan, gärna vill veta namnet på alla växter jag har kort på... så är det såå irriterande att inte veta. confused.gif wink.gif )

[attachment=16378:gotland_narbild_1.jpg]

[attachment=16379:gotland_narbild_2.jpg]

Edit: Hittade några fler bilder på nätet och tror faktiskt att det ÄR en Axveronika (Veronica spicata) - de kan tydligen ha olika färgnyanser också (olika sorter). Jag tycker att det stämmer med både blommor (utblommade) och bladen. Tack för all hjälp och visat intresse!! thanks.gif

http://accel22.mettre-put-idata.over-blog....ica-spicata.jpg

http://www.hlasek.com/foto/veronica_spicata_ab8274.jpg
Anders zon 1
Det är absolut axveronika - ingen tvekan om det. Färgen på bilden kanske inte stämmer riktigt med verkligheten. Jag tycker att blå nyanser ofta blir lite konstiga på fotografier.
staples
CITAT (Anders zon 1 @ 09-04-2008, 20:23) *
Det är absolut axveronika - ingen tvekan om det. Färgen på bilden kanske inte stämmer riktigt med verkligheten. Jag tycker att blå nyanser ofta blir lite konstiga på fotografier.

thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon