DragonLady
05-04-2008, 23:10
Hur stor planteringslåda behöver man ha för att odla en eller två vinrankor så de kan frodas o växa i många år?
Försöker hitta lite större ex. av en vit o en blå druva.
Tänkte bygga en låda i typ 1,5m x 0,5m samt 0,7m djup + att jag kommer att köra lite frigolit som skyddar lite.. skall köpa vinterhärdiga stockar men vill ändå isolera, räcker detta eller måste man ha större?
Denna låda kommer att stå i ett uterum.
Någon som tror sig veta eller gissa?
vårskutt!
18-04-2008, 18:37
Hejsan! Gissa kan man ju alltid.... men jag tycker det låter bra tilltaget. Vinterhärdiga stockar och frigolit och 70cm djupt måatw väl räcka!? Någon annan som vågar gissa eller delge oss av egna upplevelser?
DragonLady
19-04-2008, 20:40
ja jag gör väl så o så får man väl se om det räcker till
Sussie F-Flower
19-04-2008, 22:47
Tjena Lady!
Jag tror inte att du behöver ha så stor "kruka".
Jag pratar INTE av egen erfarenhet, däremot så har jag hyrt bostad i 13 år på en bondgård vars bondhustru hade stort annorlunda växtintresse...
Hon hade (också mörkblå/lila druvor) sin vinplanta i en stor kruka (ca 30-40L) som hon ställde i växthuset över sommaren och tog in i den svala (10-15grader) ladugårdsdelen över vintern. Hon planterade om varje vår, precis när den börjat skjuta nya skott, i koskit... (minst 3 år gammal...) Hon fick genom åren en hel del druvor, gjorde också lite eget vin...
Ja, det är det enda jag vet.... Kanske kan det vara till någon hjälp iaf.
DragonLady
20-04-2008, 17:41
Nä jag kanske inte behöver så stort men jag skall ha två stockar o det e ju bättre med stort än för litet o jag kommer inte o flytta omkring det ändå, skall ha vinterhärdiga sorter så de klarar sig där det står
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.