Full version: Humlestörar
MariaKarolina
Hej!
Har i flera omgångar med spett kört ner störar för humle i marken stadgat med, sten stampat hårt och efter ett litet tag så lutar stören för att tillsist falla. Nu vill jag ha något permanent! Funderar på att gjuta fundament.
Hur gör man det smart, andra tips...
KURT
Skall man gjuta så kan man t ex gräva ned ett papprör (i botten packarman grovt grus/singel) som man sedan gjuter i och gjuter fast ett stolpjärn i.

Ett enklare alternativ är att slå ner en stolphållare (kallas också metpost):

En stolphållare som är någorlunda lång borde räcka om inte marken består av sand eller annat mycket löst material.
Viveka
Kan man inte använda armeringsjärn? De är ju lättare att slå ner djupt än stolpar.

Men kanske de är för smala för humle, jag har bara odlat stångbönor på dem hittills.
MariaKarolina
Vad undetbart att bara skriva en fråga och sedan få flera tips. Det var något som de där papprören jag tänkt mig, men hur djup måste ja gräva skall det fyllas med något runt om? De där kilarna som man slår i verkar väldigt smrata, men behövs det mycket kraft för att slå i dem och min jord är full med sten funkar det ändå?
MariaKarolina
Armeringsjärn är snyggt, använder det till hallonen med grovarep emellan, men jag vill ha störar på upp till tre meter och då tror jag att det blir för svajigt.
KURT
Gjuter man så bör man gräva ner till frostfritt djup, är det inte alltför mycket sten så kan man använda t jordborr (man kan köpa billigare modeller på Jula eller hyra det finnst o m motordrivna) i stället för en spade. Se mera om gjutning och även andra förankringsmetoder:

http://www.did.se/ekuriren/default.asp?t=1...mp;avdelning=12

Stolphållaren slås ner med en slägga (man sätter i en kort stolpe och lår på den), är det mycket sten får man problem. Ev skulle man kunna gräva ner stolphållaren också, men i så fall måste jorden runt om packas hårt efteråt.

MariaKarolina
Tack Kurt för en utmärkt länk. Nu är det bara att gräva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon