Full version: Blomstertobak
moksa108
Jag har nu, under tre omgångar, sedan början av februari försökt få blomstertobak (Nicotiana alata 'Grandiflora') att gro, men inte ett enda frö har grott no.gif

Jag har säkert 15 andra plantor som växer och frodas under lampor inomhus, men just tobaken vill verkligen inte.
Jag har följt råden på odlingsbeskrivningen (placera fröerna ovan jord och håll ljust och fuktigt), men det händer ingenting.

Är det försent att göra ett sista försök och isåfall, har någon lust att hjälpa mig med en idiotsäker plan?

Tack på förhand!
Viveka
Låter som om det är fel på fröet, just blomstertobak brukar vara jättelätt att så, och man får alldeles för många plantor. Pröva att så i de där plastburkarna med lock som man köper druvor i på ICA, de är utmärkta miniväxthus.

Eller reklamera fröpåsen och be att få en ny.
Fast det börjar bli lite sent på säsongen, blomstertobak ska sås i Februari.
moksa108
Ja, när det står 70% grobarhet på påsen så borde i alla fall ett av 1000 fröer komma upp tycker man.

Jag har sått fröerna i minidrivhus, muggar med avskurna petflaskor på, godislådor med plastfolie över - men inget har fungerat. Jag tvivlar på att druvboxarna skulle göra så stor skillnad men tack för ditt tips smile.gif

Jag har skrivit till impecta, de jag köpte fröerna ifrån, och frågat och hoppas på svar. Kanske får jag en ny påse också, men det är som du säger; februari-mars står det på odlingsanvisningen sad.gif
ewa zon 3
Nicotiana alata hinner du så än och få fina blommande plantor. Säkert var det skruttiga fröer du råkat ut för.
Jag sår mina nu i början av april. Förra året i slutet av mars och då blev de för stora innan jag kunde flytta ut dom. Känsliga för frost.
Köp en ny påse och så nu så kommer det gå bra. Täck sådden med plast som du gjort tidigare och gärna med undervärme +20-25 grader tummenupp.gif

/Ewa
moksa108
Tack för peppen Ewa!

Jag får nog göra som du säger och köpa mig en ny påse ändå. Jag antar att det kommer att ta ett tag innan impecta svarar på mitt mail och dessutom kommer det då ta någon dag för dom att skicka en ny påse, om de överhuvudtaget gör det dvs.

Vi har det rätt varmt i lägenheten (desvärre) så en temp på 20 grader > håller vi ändå, så det kanske inte behövs någon undervärme? Har du tips på vad man skulle kunna använda som undervärme annars?
Monica E
jag sådde i februari och fått massor men med varierat resultat, en del är pytte små än och många jättestora.Jag har inte haft någon undervärme,stog i rumstemp till dom grott och sen i förrådet i ca 10 grader under lysrör,nu är dom i växthuset.
sudden
jag sådde förra året i juli/aug nån gång däromkring och har nu en planta på 120 cm ungefär (den växer hela tiden)

jag tog en liten kruka och fyllde den med vanlig blomjord vartefter jag tröck ner 4 fröer i den och ställde i fönstret.

två grodde men katterna avlivade ena skottet...

jag sådde ju lite sent men jag har en vacker planta nu smile.gif

jag brukar säga som så att man ska inte pjoska med plantorna för då blir dom bara bortskämda! bättre om dom härdas lite redan från början tongue.gif
moksa108
Det är så knäppt. Jag har alltså satt 1000 frön och inte ett enda har kommit upp trots utlovade 70% grobarhet.
Jag har nu köpt en ny påse Nicotiana Alata från en annan distributör och har planterat frön i två stycken minidrivhus. Jag går tillväga på exakt samma sätt som när jag sådde de andra och uppdaterar denna tråd om det händer något! Tack för alla svar och personliga erfarenheter.
GroPia
whistling.gif Ge inte er själva skulden så lätt, när det går tokigt! Förra året grodde inte narscisstobaken för mej, iår höll jag på att drunkna i dem! I år var det röda tobaken som strulade från Impecta. Sådde därför om m en påse fr Lord Nelson o där grodde de så det blev alldeles för många. Det är ett ständigt lotteri o veta hur bra grobarheten är igentligen. Ett tips: sätt upp lysrör i taket ovanför köksskåpen o ställ lådor för grodd där. Värmen stiger ju uppåt. Kanonbra ställe!
moksa108
Min påse med weibulls nicotiana alata 'affinis white' grodde efter 2 dagar!
Så det är nog som Gropia säger, att det ofta kan vara fröerna som är sopiga.
Tyvärr så krämade jag på med fröer i mina två lådor då jag var desperat och ville ha i alla fall EN planta.
Men nu ser det ut som att jag fick ca 1000 blink.gif
LottaV
Jag försökte med konstens alla regler att så blomstertobak inhandlad från impekta förra året. Inget grodde även fast jag provade 3 gånger. Provade även att så en gång i år i jan eller nått utan resultat.

Var och köpte en annan blomstertobak för att se om jag verkligen var en sån usel odlare. Tog väll i lite med i överkant med hur många frön jag satte i varje kruka. Eftersom varenda en av dem grodde blev det efter en kort tid som en grön matta... hihi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon