Pia L
Lilla Kitty har fått tre små kattungar, två små svart skölpaddsfärgade flickor och en liten gosse.
Pojkens färg ser svart ut men han är grå längst in i pälsen så han verkar inte bli helt svart, dessutom har han silvertabbyfärgade ben och undersidan av svansen.
Vet någon kunnig vad färgen kallas?
Gertie
Låter nästan som att han skulle vara smoke.
Pia L
Tack för svaret, det låter ju fint, flickorna verkar inte vara så mycket svarta i sitt mörka dom heller, men jag har aldrig hört färgnamnet svart smoke sköldpadd heller......eller? Finns det?
Hur som helst så är dom helt ljuvliga och lurviga wub.gif
Gertie
Sköldpaddssmoke finns, men för att få smoke krävs att en av föräldrarna är silver.
Vilka färger har dina kattungars föräldrar?
Pia L
Kitty är svart, röd och crémetabby och vit, pappan är vit och crémetabby, två papperslösa skogisar så det är egentligen bara vanliga huskatter.
Gertie
Kan kanske bara vara så att de är dåligt utfärgade.
Det kanske ändras när de blir äldre.
Själv har jag bara fött upp chinchilla och shaded silver. (Perser)
De är mycket mörka och randiga när de föds. Ibland nästan svarta.
Har därför ingen erfarenhet av andra färger.
Men det spelar väl ingen större roll vad huskatter har för färg.
De ska ju inte registreras.
Mollis
CITAT (Pia L @ 06-04-2008, 09:23) *
Lilla Kitty har fått tre små kattungar, två små svart skölpaddsfärgade flickor och en liten gosse.
Pojkens färg ser svart ut men han är grå längst in i pälsen så han verkar inte bli helt svart, dessutom har han silvertabbyfärgade ben och undersidan av svansen.

Åhh så härligt! Jag berikades med fem kattungar för några år sedan och det var så roligt och ljuvligt att se dem lära sig allt från att äta fast föda till att följa med mamman på utflykter i trädgården, två utav ungarna bor kvar hemma, till mammans stora förtret, hon tycker att hon gjort sitt och att även de ska flytta hemifrån.. jag misstänker att det är två fäder inblandade i hennes kull, två av ungarna är mamma upp i dan, man ser inte skillnad på henne och ungarna på håll, och tre har en helt annan kroppsbyggnad och teckning, jag har läst på lite om detta och förstår att det faktiskt kan förhålla sig så om man inte själv reglerar "uppvaktningen" från intresserade kavaljerer.
MariaS
CITAT (Pia L @ 06-04-2008, 09:23) *

Katter som i framtiden kommer bli riktigt korpsvarta, brukar se lite "dassiga" ut i färgen, gärna med vitt i botten. Många har felaktigt raggat dessa katter som smoke, vilket de oftast inte är. En riktig smoke är vit i botten även i ansiktet och på tårna. Är inte din hane detta, är han helt enkelt svart. Samma gäller för tjejerna.
Pia L
Han är inte vit i botten men ljust askfärgad, silvertabby färgade ben och ansikte, en rätt söt liten skit. wub.gif
Jag får väl återkomma om hur färgerna utvecklas, mina fyrbenta "barnbarn" är ju bara en dag gamla så det kan hända mycket med färgerna dom kommande 12 veckorna, men tack för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon