|
HEj JAg har fått en 12 årig bondkatt. HAn äter persilja, klöver och påskliljeblad och snart ska han till min kolonilott så jag undrar: Vilka blommor och blad är dåliga/farliga för katten?
ingrids
06-04-2008, 15:59
Hej, har funderat över samma sak - hittade denna information på Agria. Sedan finns det en annan sida som även tar upp utomhusväxter, men den är inte uppdelad i livsfarliga och bara otrevliga.
ängsvädd
06-04-2008, 16:17
Om de går ute och har mycket växter att välja på verkar det som att de bara äter ofarliga växter. Det gjorde mina katter iaf. Inomhus sådde jag kattgräs (havre) och hade fri tillgång på ampelliljor. Då åt de aldrig några andra av mina växter inomhus.
skogstroll
07-04-2008, 07:47
min kisse är VÄLDIGT intresserad av mina krolliljeplanteringar  de luktar tydligen gott, hon ligger o sniffar...
Tack så jätte mycket för länkarna
Hittade detta i en tidning: Gift för katten. Katter äter ochta gräs och blad för att kräkas upp hårbollar,
Giftiga krukväxter och snittblommor: Ginst, julros, liljekonvalj, liljor, oleander och änglatrumpet
Mindre giftiga: Amaryllis, anemon, azalea, cyklamen, hortensia, hyacint, iris, korallbär, mistel, påsklilja och vallmo.
Irriterande växtsaft: Flitiga lisa, fredskalla, gullranka, julstjärna, kalla , prickblad och rosenkalla.
Ingrid Zon3
18-04-2008, 19:14
Om du har kantnepeta kommer han sannolikt inte bry sig om andra växter Jag har frösått en hel massa så katterna får beta som de vill av den - och det gör dom! Går och nosar nu, så bladen är väl på väg upp... Obs att ampelliljans blad är ganska vassa. Åkte akut med hankatten till vet. en gång pga blod i avföringen. Vet. sa att det kunde vara ampelliljan som ställt till det i magen. Hursomhelst har problemet aldrig återkommit.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 18-04-2008, 20:14)  Om du har kantnepeta kommer han sannolikt inte bry sig om andra växter Jag har frösått en hel massa så katterna får beta som de vill av den - och det gör dom! Går och nosar nu, så bladen är väl på väg upp... Obs att ampelliljans blad är ganska vassa. Åkte akut med hankatten till vet. en gång pga blod i avföringen. Vet. sa att det kunde vara ampelliljan som ställt till det i magen. Hursomhelst har problemet aldrig återkommit. Ampelliljan?? Du måste mena flaskliljans blad?? De är vassa så till den grad att man lätt skär sig på dom, men ampelliljans blad är ju mjuka, går lätt av o mjuknar snabbt
Ingrid Zon3
18-04-2008, 19:51
Nej, jag menar ampellilja (vitrandig, får bebisar som hänger överallt). Har aldrig haft nån flasklilja mig veterligen.
Men jag uttryckte mig lite dumt kanske. Bladen är inte vassa att ta på (eller tugga på, tydligen), men fibrerna blir för vassa/skarpa för kattmagar ibland. Nu var det ju inget farligt, men lite dyrt blev det ju...
CITAT (Ingrid Zon3 @ 18-04-2008, 20:51)  Nej, jag menar ampellilja (vitrandig, får bebisar som hänger överallt). Har aldrig haft nån flasklilja mig veterligen.
Men jag uttryckte mig lite dumt kanske. Bladen är inte vassa att ta på (eller tugga på, tydligen), men fibrerna blir för vassa/skarpa för kattmagar ibland. Nu var det ju inget farligt, men lite dyrt blev det ju... Oj då, hade ingen aning om detta. Mina katter har alltid friskt tuggat på mina ampelliljor utan komplikationer som följd. Får nog tänka mig för i framtiden märker jag. Tack för tipset Ingrid
Fågelvägen
18-04-2008, 20:12
Om en katt får gå fritt utomhus är det väl ingen risk att den väljer just giftiga växter om den får lust att äta gräs? Inomhus har den ju inte så mycket att välja på. Ampelliljor hör till de populära sorterna. Jag tror katter har koll själva. Ibland äter de kanske konstiga växter som fungerar som maskmedicin - nån som vet?
Har inte djur allmänt väl utvecklade instinkter för vad som går att äta? Jag har med egna ögon sett får äta röd flugsvamp och mängder med liljekonvaljer. Rådjuren åt i höstas rabarberblad, de kom igen natt efter natt. Varken får eller rådjur verkade särskilt självmordsbenägna. Men de är ju idisslare med annat matsmältningssystem än katten.
Ingrid Zon3
23-04-2008, 11:04
Hm, jo, men det stryker nog med en och annan, eller åtminstone blir de sjuka och det vill man ju helst undvika. Visst det finns ju farligare saker för katter, bilar först och främst.
Har katten varit ute tidigare går det säkert bra med växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|