susannio
06-04-2008, 10:06
Hur gör jag för att få de vattenrotade Fuchsiasticklingarna att rota sig i jord?
Har aldrig tagit sticklingar från Fuchsia tidigare så jag är en sann nybörjare. =)
Försökt att plantera i såjord, men det gillade de inte alls och slokade omgående.
(Toppsticklingarna är tagna från nyinköpta Fuchsior för en månad sedan, de är alltså unga och ej vedartade, moderplantorna växer bra)
Tacksam för svar!
/S
hej
JAg har gjort som du, tagit toppstickling av fuchsiasticklingen jag köpte och satt den i vatten. I går såg jag rötter på den och planterade i en jord med nästan bara torv. Den ser bra ut ännu ialla fall.
Kanske det blev för mycket syre för din stickling (såjord brukar innehålla mycket sand) på en gång så att rötterna torkade. Det är ju "vattenrötter" som är vana vid fullständig väta. Bara en fundering från mig
Christer i Falköping
06-04-2008, 11:59
Rötterna som komer i vatten, fungerar inte i jord. De dör rätt fort bort, men nya bildas fort. Men slokar de tycker jag att du skall sätta en plastpåse över och håll jorden bara lätt fuktig, så kommer det snabbt nya rötter skall du se.
Christer.
susannio
06-04-2008, 18:50
Hej!
Tack för era svar!
Jag ska genast göra ett nytt försök att få igång dem!
/S
Lady Hamilton
06-04-2008, 19:37
Jag rotar mina Fuchsia sticklingar i vatten och planterar dem sedan direkt i krukor med vanlig plantjord Och ännu har jag aldrig misslyckats med någon (däremot har jag kunnat misslyckas med rotning i så jord) Gör alltid samma sak med Pelargoner och det fungerar lika utmärkt på dem också
kristerh
14-04-2008, 14:27
CITAT (Lady Hamilton @ 06-04-2008, 20:37)

Jag rotar mina Fuchsia sticklingar i vatten och planterar dem sedan direkt i krukor med vanlig plantjord Och ännu har jag aldrig misslyckats med någon (däremot har jag kunnat misslyckas med rotning i så jord) Gör alltid samma sak med Pelargoner och det fungerar lika utmärkt på dem också

har samma erfarenhet av detta som du när det gäller fuchsior, däremot fungerar pelargonsticklingar bra i jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.